Fotterapeuten nr. 1 - 2017

22 | FOTTERAPEUTEN 1 – 2017 | TEMASIDER: DIABETES «Diabetes fordypning var kjempe- gøy! » sier Lenette Bebe. «Jeg tok det fordi det er så mange som får diabetes nå, cirka 500 personer i året må amputere på grunn av diabetes. Som fotterapeut og helsefagarbeider ser jeg hvor viktig det er å kunne forebygge, behandle og avlaste fotplagene deres.» Studiet hun snakker om, heter «Videreutdanning i systematisk vurdering, forebygging og behandling av diabetesfoten» og foregår i regi av høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) i Drammen. Det er et deltidsstudium på tre samlinger à tre dager. For å komme inn på studiet kreves det generell studiekompe- tanse og autorisasjon som fotterapeut samt minimum to års praksis i faget. Det kan også søkes om opptak på grunnlag av realkompetanse. Studentene må være i en relevant arbeidssitua- sjon, for de skal kunne vise til 20 behandlinger av diabetikere, som må dokumenteres. Undervisninga er basert på forelesninger og praktisk trening i å vurdere, forebygge og behandle dia-fotproblemer. Mellom samlin- gene jobber studentene med individuelle, skriftlige oppgaver, som må leveres inn via nettsida til skolen før neste samling. De velger case blant sine egne pasienter. Samme klient kan brukes flere ganger. Erfaringene studentene gjør seg underveis, kan legges fram i plenum i neste samling. Akademisk form Studiets faglige del synes Lenette var både morsom, interessant og lærerik. «Kursopplegget var oversiktlig og innholdsrikt, og vi hadde mange gode foredragsholdere.» Men det var uvant å sitte på skolebenken etter mange år i arbeidslivet. Det verste var å forholde seg til den formelle normen for oppgaveskriving. «Heldigvis var skolen veldig behjelpelig overfor oss som ikke var vant med høyskoleformen. Vi var mange som syntes det var vanskelig å sette opp oppgaven. At du har en mal og at det er et visst antall ord du kan bruke. Jeg tror at hvis vi skulle strøket på noe til eksamen, måtte det vært på oppsettet, ikke selve innholdet.» Videreutdanninga i diabetes gir 10 studiepoeng og avsluttes med en individuell hjemmeeksamen der du får karakter på en skala fra A til F. Alle hjelpemidler er tillatt. Eksamensoppgaven går ut på å kartlegge pasientcasens fysiske tilstand og behov for fotbehand- ling, gjøre en vurdering av foten, nevropatiske undersøkelser og målinger av blodtilførselen, forebygge fotsår, lage avlastninger og beskjære hard hud for å redusere trykk, behandle negler, gi pasienten råd og veiledning – samt reflektere over og dokumen- tere alt du har gjort. «Eksamen er egentlig en slags journalføring,» forteller Lenette. «Du skal vise at du vet hvilket tilfelle du har foran deg. Du må vise hvilke funn du har gjort, hvilke tester du har tatt og hvilken behandling du ga. Du må fortelle hva du informerer pasienten om og hva resultatet ble. Ikke minst du må begrunne beslutningene du tar og hvorfor du ikke valgte noe annet. Og om det fins annet helsepersonell/ diabetes team som du kan samarbeide tverrfaglig med om denne pasienten.» Fordyper seg i diabetes for å få trygge pasienter Etter mange år i arbeidslivet sleit Lenette Bebe (50) med den akademiske formen på diabetesstudiet. Men nå synes hun det har vært verdt strevet. TEKST: BEATE MURI

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy