Fotterapeuten nr. 1 - 2017

| Kompetansehevingsplanen 2017-2018-2019 LEDDFRIGJØRING (16 poeng faglig oppdatering ) Dato Klokkeslett Tema PRAKSIS REFERANSE Dag 1 9.00 – 12.00 Hvordan klassifisere artrogene, myo- gene, og nevrogene smerter? Leddanatomi, konveks/konkavteori. agonist, antagonist, og synergist til bevegelse i fot, legg, kne, hofte. Dokumentasjonskrav, kompetansekrav og faglig forsvarlighet. Muskelbalanse og imbalanse. Hva forventes av oss som autorisert helsepersonell? Hva er vi utdannet til? 12.30 – 15.30 Palpasjonsteknikk av fot, legg og kne. Leddklassifisering. Hvordan navigere frem til området? DAO, manual. Dag 2 9.00 – 12.00 Leddtester, bevegelsestester og leddfrigjøring av fotens sentrale ledd. Hvordan kalibrere sta- tus og hvordan oppnå økt bevegelse? Hva skjer med misforhold i muskelbalansen? 12.30 – 15.30 Utføre leddfrigjøring av fotens sen- trale ledd. Kunne utføre nevrologiske tester av S1, L4, L5 og foreta enkle Laseque og trandlebruer test, og vurdere resultatene av disse. Gjennomgang av de vanligste diagnosene vi får til behandling. Sammenhenger, sko, kalibrering. Hvordan sikre faglig fors- varlighet? Referanse: www.Bedriftsterapeut.no: Opplæringsprogram, og manual 2A og 2B. Leddfrigjøring er et fagområde som krever store og sammensatte kunnskaper og kompetanse. I de senere årene er det utviklet et sett av komplimenterende metoder for å: gjenskape bevegelsen, opprettholde bevegelsen og forbedre bevegelser der leddfrigjøring er den sentrale delen. Vi har en regel som sier at ingen korrigerende tiltak kan iverksettes før leddets mobilitet er optimal. Dette er en metodikk og teknikk som krever kvalifisert utdannelse eller kurs. Grunnen til at vi skal beherske leddfrigjøring er at vi kan ikke iverksette korrigerende tiltak når det er «låsning» i fotens leddforbindelse. Hva er utløsende, opprettholdende og forverrende til fot, legg, kne, hofte og rygg­ smerter? Foreleser: Terje Haugaa, Faglig bakgrunn: Fagforfatter, og fagansvarlig for videreutdannelsen sko, bevegelse, og helse (BMT) på Høgskolen i Sørøst Norge. Relevant kompetanse: Manuellterapeut, fagforfatter. POSTUROLOGI (16 poeng faglig oppdatering) Dato Klokkeslett Tema PRAKSIS REFERANSE Dag 1 9.00 – 12.00 Hva er de vanligste årsak- ene til at det oppstår feil Posturologi? Vi avklarer: Sko, fotfeil, deformasjon, feilstilling, reseptorer. Eget 12.30 – 15.30 Tilstander som oftest har en posturologisk årsak. Fot, legg, kne, hoftesmerter. Manualer, skjema, sjekklister. Dag 2 9.00 – 12.00 Agonist, antagonist, og synergist til bevegelse i fot, kne, hofte og rygg. Hva er hovedmuskel og motsattvirkende muskel, og hjelpemuskel til en bevegelse? Hva skjer med misforhold i muskelbalansen? 12.30 – 15.30 Hvordan behandle postur- ologiske tilstander, og diag- nostisere disse? Gjennomgang av de vanligste diagnosene vi får til behandling. Sammenhenger, sko, kalibrering. Hvordan sikre faglig forsvarlighet? Referanse: www.Bedriftsterapeut.no: Opplæringsprogram, og manual 2A og 2B. Hva er Posturologi? Posturologi er studiet av det posturale systemet og kroppens toniske muskulatur. Det vil si kroppens stilling og de sensorene kroppen bruker for å informere hjernen/sentralnervesystemet om ubalanser i kroppsholdningen. Kurset er i samsvar med autoriserte fotterapeuters kompetansekrav. Hva er utløsende, opprettholdende og forverrende til fot, legg, kne, hofte, og ryggsmerter? Foreleser: Terje Haugaa, Faglig bakgrunn: Fagforfatter, og fagansvarlig for videreutdannelsen sko, bevegelse, og helse (BMT) på Høgskolen i Sørøst Norge. Relevant kompetanse: Forfattet lærebøker, fagmaterial, undervist 900 timer i anatomi/biomekanikk på videregående skole og høgskole, utviklet profiler, kalibreringer og skjema. 32 | FOTTERAPEUTEN 1 – 2017

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy