Fotterapeuten nr. 1 - 2017

FOTTERAPEUTEN 1 – 2017 | 33 Kompetansehevingsplanen 2017-2018-2019 | «Vi har aldri hatt lavere søkertall til fotterapeututdannelsen, aldri før hatt færre offentlige skoler som tilbyr fotterapistudie, og det har aldri vært viktigere å stå sammen om å redde faget vårt som nå!» BEHANDLINGSTEORI OG BEHANDINGSTEKNIKK (16 poeng faglig oppdatering) Dato Klokkeslett Tema PRAKSIS REFERANSE Dag 1 9.00 – 12.00 Hva er relevant datainnsamling? Hvordan bygge opp en diagnose og hva er differensialdiagnose? Hvordan kvalitetssikre behandlingen? Dokumentas- jonskrav, kom- petansekrav og faglig fors- varlighet. Hva forventes av oss som auto- risert helseper- sonell? Hva er vi utdannet til? 12.30 – 15.30 Vi gjennomgår de vanligste diag- nosene og gjennomgår behandling- steorien rundt disse. Erfaringsbasert og forskningsbasert. Manualer, skjema og sjekklister. Dag 2 9.00 – 12.00 Agonist, antagonist, og synergist i fotens bevegelse, føringstester, pal- pasjonstester, ganganalyse. Test av S1, L4, L5. Hva er en «riktig ergonomisk sko»? Hva er hoved- muskel og mot- sattvirkende muskel, og hjelpemuskel til en bevegelse? Hva skjer med misforhold i muskelbalansen? 12.30 – 15.30 Behandlingsteknikk til de vanligste diagnosene. Hvordan bygge opp en behandlingsplan? Hvordan måle effekt? Gjennomgang av de vanligste di- agnosene vi får til behandling. Sammenhenger, sko og kalibrer­ ing. Hvordan sikre faglig forsvarlighet? Referanse: www.Bedriftsterapeut.no: Opplæringsprogram, og manual 2A og 2B. Et problem kan være enkelt sammensatt med enkle svar og løsninger. Men erfaring viser at selv de enkleste problemene kan være svært sammensatt med sekundærproblemer på andre områder enn hvor problemet er ved konsultasjon. Årsaken kan ha et annet opphav enn hva pasienten oppsøker deg for. Eksempel: Oppsøker deg for smerter i leggen, årsaken kan være konkavitet i sko. Er faglig oppdatering en privatsak? Eller en plikt som autorisert fotterapeut? Kurset er i samsvar med autoriserte fotterapeuters kompetansekrav. Hva er ut- løsende, opprettholdende og forverrende til fot, legg, kne, hofte, og ryggsmerter? Foreleser: Terje Haugaa, Faglig bakgrunn: Fagforfatter, og fagansvarlig for videreutdannelsen sko, bevegelse, og helse (BMT) på Høgskolen i Sørøst Norge. Relevant kompetanse: Utviklet faget Biomekanisk terapi, og høg- skoleutdannelsen biomekanisk terapeut. Forfattet alt fagmaterial som er godkjent. Har utført og veiledet over 25.000 forbehandlinger. Manuellterapeut og sålemaker.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy