Fotterapeuten nr. 1 - 2018

42 | FOTTERAPEUTEN 1 – 2018 Det ble vondt å gå – og etter hvert fikk jeg vondt i den andre hælen også, forklarer den unge ballett­ danseren. Å ta pause fra treningen var ikke et alternativ for Daniel. Da bet han heller i seg smertene. Siden moren hans tidligere har fått god behandling av Anne-Lise Tveit, foreslo hun å ringe til fotterapeuten aller først. Da ville de få en ekspertuttalelse, så kunne de eventuelt dra til fastlegen etterpå, om hun anbefalte det. Øvelser Etter at Anne-Lise hadde studert hvordan Daniel gikk og fått ham til å gå litt opp og ned på tærne, fikk han med seg øvelser hjem til å trene på. Det var øvelser der han blant annet skulle bruke ankelen og bøye tærne. Han fikk også beskjed om å gå mer bakpå og øke steglengden litt, slik at han bruker hele foten mer. For alle øvelser gjelder det å ta én fot av gangen. – Det er vanskelig å utføre øvelser på begge føtter samtidig. Da har den sterkeste foten lett for å ta over, slik at det blir mindre effekt på den svakeste. Når du går mye på tå og står i posisjonene som Daniel gjør, blir ankelen og tærne dessuten lett passive. Derfor fikk han også øvelser for å oppveie det, forklarer fotterapeuten, som etter at hun videreutdannet seg i biomekanisk terapi, nå kun driver med denne formen for behand­ ling, der ganganalyser utgjør en viktig del. Etter at han fikk øvelsene var Daniel tilbake hos Anne-Lise to ganger. Han var det hun kaller en «eksemplarisk elev» og utførte alle øvelsene «etter boka». Slik hun alltid gjør med barn og unge, fikk han med seg et skjema, der han skulle fylle ut hver gang han hadde gjort øvelsene. Det hjelper ofte på motivasjonen å kunne vise fram hva man faktisk har gjort. MÅLESKIVE: Fotterapeuten bruker også måleskive når hun vurderer føttene til Daniel. PÅTÅ: Daniel står ofte på tå når han trener ballett. Da er det viktig å gjøre øvelser som går på det motsatte. ØVELSER: Hælsmertene forsvant ganske raskt etter at Daniel fulgte øvelsene han fikk. | YRKER OG IDRETTER

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy