Fotterapeuten nr. 1 - 2019

20 | FOTTERAPEUTEN 1 – 2019 | KRONIKK TEMASIDER: BARNEFOTEN D et er viktig å være klar over at en babyfot ikke er en miniatyrutgave av en voksen fot. En fot er ferdig utviklet mellom 15- til 20-årsalder og består da av 26 knokler, Ved fødsel består foten av like mye bløtdeler som bein. Det er kun tegn til tre knokler i fotrot (calcaneus, talus og cuboideum) og metatarser og grunnfalangene i forfot, forteller Siv L. Aarnæs, fotterapeut og lærer ved fotterapi­ utdanningen ved Rosenvilde videregående skole. Hun forklarer videre at dette gjør at babyfoten får en trekant­ form, med smal hæl og kraftigere og bredere forfot. Hælen og bakfoten tåler dermed liten belasting. Muskler, ligamenter og kapsler er umodne og vil gradvis utvikle seg i takt med at barnet begynner å bevege seg. Unormale belastninger kan gi strukturelle forandringer i foten, siden knoklene i stor del består av brusk, og forbening og utvikling av de resterende knoklene i foten skjer gradvis de første leveårene. Når foten er utvokst vil den bestå av cirka 90 prosent bein. Faglitteratur Når det gjelder lærebøker, er det som brukes om anatomien til barnefoten i den offentlige fotterapeututdanningen: Fotlidel­ ser av L. Rolfsen, fra 1987, Fot- og ankellidelser av Rene Cailliet (oversatt av Kjell Nøkleby), fra 1980 og fagbøkene Fotterapi og Ortopediteknikk fra Vett og Viten (nå Fagbokforlaget). Innen skoteori skal elevene gjennom fagstoff utviklet av Terje Haugaa, i tillegg til fagkunnskap ervervet gjennom mange års praksis. Det står også en del om sko i fagbøkene Fotterapi og Ortopediteknikk fra Vett og Viten. Når det gjelder annet fagstoff innen temaet barneføtter, anbefales filmen fra høgskolen i Bergen ( https://www.youtube.com/ watch?v=CLSHiS5e_Fk) og artikke­ len om leddsans og hjernens utvikling: (https://laringogutvik­ ling.no/2016/07/01/hva-er-ledd­ sans-hvorfor-er-den-viktig-sa-for- hjernens-utvikling/) . Foredraget Frihet for barneføt­ ter, utviklet i samarbeid med Fotterapeutforbundet og idretts­ fysioterapeut Hege Erichsen Godheim, har dessuten en del fine bilder og gir en oversikt over hva som skjer i utviklingen i de ulike fasene. Utvikling og gange Under følger noe av det som står i foredraget «Frihet for barneføtt­ er!» av idrettsfysioterapeut Hege Erichsen Godheim, med noen små endringer i teksten. Siv L. Aarnæs minner om at det er viktig å huske på at det vil være individu­ elle forskjeller. Det er ikke alle som vokser og utvikler seg i samme tempo. (Se også bildet, neste side, som viser hva som skjer i de ulike fasene.) Utviklingen mellom kne og fot, fra barnet er nyfødt til det er fire-seks år: Nyfødte er som oftest hjulbente, rundt seks måneder er de mindre hjulbente, cirka ett år og sju måneder gamle bør knærne og føttene være rette. Deretter er de fleste barn innom en kalvbent periode, rundt 2,5 år, for deretter å få fint samsvar mellom knær og føtter rundt fire-seks år. Det finnes selvfølgelig avvik fra dette mønsteret, men det er viktig å huske på at det er normalt at barn er både hjulbent og kalvbent i perioder av utviklingen. BARNEFOTEN I UTDANNINGEN I fotterapeututdanningen lærer man naturlig nok også litt om barnefoten. Det aller viktigste er kanskje å være klar over at babyføtter ikke er en miniatyrutgave av en voksen fot. AV ANETTE HAUGEN UTDANNINGEN: Siv L.Aarnæs er fotterapeut og lærer ved fotterapi­ utdanningen ved Rosenvilde videre­ gående skole. (Foto: privat)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy