Fotterapeuten nr. 1 - 2019
FOTTERAPEUTEN 1 – 2019 | 23 TEMASIDER: BARNEFOTEN | 1. Barn skal ikke begynne å gå før de er klar for det. Barnefoten er bløt, bevegelig og formelig. Ikke fremskynd denne prosessen med å kle på barnet støttende sko. 2. Begynn med sokkene – bruk sokker av ull, iblandet litt syntetfiber. Dette isolerer best, er slitesterkt og strammer ikke for mye under bevegelse. 3. Når barnet begynner å gå, velg sko med tynn og fleksibel yttersåle, der materialet ikke er for mykt. Det er viktig at bøyaksen til tærne samsvarer med tærne og er bevegelig. 4. Snørestykket bør ikke være for omfattende nedover vrista. Husk at det er hælen som skal festes bak i hælkappa – midtfot og forfot skal være fleksibel. 5. Skoen bør prøves mitt på dagen og være cirka 1–1,5 centimeter lengre enn foten. Velger man for liten plass hindrer man foten. Velger man for stor plass økes friksjonen frem og tilbake. Ta ut inner sålen og mål bredden til barnets fot. For smal såle vil hindre utviklingen av viktig støtdemping i foten. 6. Unngå stabile skaftsko der det er mulig. 7. Hælkappen kan inneha litt stabilitet, men det er viktig at den ikke er rigid. 8. Velg sko som puster – gjerne i naturmaterialer. 9. Høy pris eller kjente skomerker betyr nødvendigvis ikke en riktig sko. Velg sko etter passform, bevegelsesmønster og brukerbehov. 10. Ha som en regel at sko ikke går i arv – da adopteres ikke andres bevegelsesmønstre. Veileder/skoråd til barnefoten Under følger noen skoråd for barnefoten, fra fotterapeut, adjunkt og lektor i inter disiplinær helseforskning, Håvard Høydahl: NOEN RÅD: Det er viktig å velge riktige sko for barnet. Å la sko gå i arv er sjelden lurt. (Foto: colourbox.com )
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy