Fotterapeuten nr. 1 - 2020
FOTTERAPEUTEN 1 – 2020 | 41 HOSPITERING | når jeg vil. De er kjempesnille, det er jeg meget takknemlig for. Problemet mitt er å finne tid til å prioritere hospitering. Det er vanskelig å finne tid når jeg også skal drifte min egen klinikk. Det er vrient å være vekk mer enn det jeg er når jeg er på skolen. Derfor har jeg ikke fått til så veldig mange timer. Hun synes videre at alle fotterapeutene hun har hospitert hos har vært meget dyktige i jobben sin. Her trekker hun fram at i tillegg til den faglige kunnskap en, handler det også om å være god på å forstå mennes- ker. Det er viktig å kunne lytte til pasientene. En god fotterapeut må også være en god menneskekjenner. Gleder seg Selv om det er hektisk og hun er glad for at hun nå går inn i det siste semesteret på utdanningen, gleder Emelie seg til det som står igjen. Hun regner med at det blir et spennende semester og synes samtidig det blir kjekt å treffe alle i klassen igjen til en siste innspurt. Å hospitere hos autoriserte fotterapeuter er en viktig del av fotterapeututdanningen. Hos Fot & helseakademiet, der Emelie Dybdahl tar sin utdanning, anbefaler de 70 klokketimer med hospitering. De har også utarbeidet et eget skriv, der de både sier litt om hva hospiteringen bør inneholde, hva hospitanten kan bidra med og hvorfor det er viktig å ta imot hospitanter. Et veldig kort sammendrag av noen av hovedpunktene i skrivet, finner du i rammen under. Fotterapeuten har i tillegg stilt noen spørsmål om hospiteringen – blant annet om hvor vanskelig det er å få hospiteringsplass og om det kreves 70 timer hospitering for å få godkjent utdanningen – til én av Emelies lærere, Vibeke Sanne. God erfaring – Vår erfaring er at omtrent alle våre deltakere i løpet av utdanningen får til å hospitere 70 timer på ulike arenaer hvor det jobbes med fothelse. For å få godkjent utdanningen kreves det per i dag at du har gjennom- ført 450 klokketimer med praksis i elevklinikk med godkjent faglærer til stede, forteller Vibeke Sanne. Hospiteringenermedandreordenanbefalingsomkommersomet tilleggogikkeetkravforåfåutdanningengodkjent. Hun forklarer videre at noen av deltakerne velger seg ett sted å være, da de ønsker å begynne å jobbe på den arenaen de hospiterer ved. Andre hospiterer flere ulike steder. Hvordan de gjør dette er det helt opp til hver enkelt deltaker å bestemme. Det kan imidlertid være lurt å prøve seg på flere arenaer, siden fotterapeuter jobber litt forskjellig. Hospitantens bidrag På spørsmål om hvor vanskelig det er å finne et sted å hospitere – og om hva det er vanlig at hospitantene får bidra med når de er ute, svarer Vibeke Sanne: – De aller fleste ordner seg hospiteringssted selv. Vår erfaring ifølge tilbakemeldinger, er at de fleste autoriserte fotterapeuter er glad for å ta imot deltakere under utdanning. Hva hospitantene får bidra med varierer nok fra sted til sted. Det avtales mellom hospitant og autorisert fotterapeut. Hun påpeker videre at deltakerne får mye praksis i elevklinikken på skolen og kan når de er ute på hospitering bidra i godt HMS-arbeid i klinikken, i tillegg til mye annet. Å ta imot hospitanter i klinikken er viktig, ikke minst for å knytte kontakter og for fremtidig samarbeid. Viktig med hospitering Hos Fot & helseakademiet anbefaler de alle sombegynner på fotterapeututdanningen å hospitere 70 timer i en bedriftmed autoriserte fotterapeuter. Dette er viktig både for å utvikle gode nettverk, dele kunnskap, kompetanse og for å gjøre undervisningenmer relevant. AVANETTE HAUGEN Hva er hospitering? Gjennom hospiteringsordningen for privatister i fotterapifaget kan deltakere hospitere i en bedrift med autoriserte fotterapeuter. Oppholdet er på tilsammen 70 klokketimer. Samarbeidet mellom skole og arbeidsliv er avgjørende for å utdanne gode helsearbeidere i fotterapifaget. Hospitering er videre viktig for å utvikle gode nettverk, dele kunnskap, kompetanse og for å gjøre undervisning en mer relevant. Når en hospitant kommer på besøk anbefales det at den autoriserte fotterapeuten har forventnin- ger til hospitanten om målet for hospiteringen. Hospitanten blir på sin side oppfordret til å bidra med noe på hospiteringsstedet, for eksempel: «utføre arbeid i tråd med gjeldene regelverk for helse, miljø og sikkerhet og ergonomiske prinsipper». For at hospitanten skal få best mulig utbytte av hospiteringen er det en stor fordel om det er mulig å la dem få lov til å bidra med noe mer enn bare å observere. I etterkant bør de dessuten få anledning til å fortelle om hva de har erfart. Et godt samar- beid er avgjørende for begge parter. Kilde: Fot & helseakademiet.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy