Fotterapeuten nr. 1-2021

| TEMASIDER: NEGLER V i starter som regel opp med en teoretisk innføring i kroppens vev, deriblant hud og negl. Da tar vi utgangspunkt i hvordan neglen er bygd opp, hvordan den vokser og får næring, hvordan en normalnegl ser ut, hva som kan skje med tanke på farge og tykkelse, samt hva årsakene kan være til at den endrer seg. Ofte er det kombinasjoner av skoenes påvirkning, fotens anatomi, fysiologi og patologi og det underlaget man beveger seg på i løpet av dagen. Læren om årsak Læren om årsak (etiologi) er sentral for å utvikle forståelse for hvorfor neglene endrer seg. Da deler vi gjerne inn negleforandringene i patologiske neglelidelser og skorelaterte negleplager. Vi definerer det ofte slik at når en sykdom er årsak til negleforandringen, er det indre årsaker til endring i tykkelse, farge og konsistens. Det kan være sirkulasjonsforstyrrelser, ernæringssvikt, genetiske lidelser, medikamentbruk eller traumer/skader. Vi søker ofte opp bilder fra nettet for å se de utroligste negleforandringene. Elevene søker også på egen hånd og spør oss lærerne om det «verste» vi har sett. Elever som har jobbet i hjemmetjenesten eller på sykehjem har ofte sett verre tilstander enn oss lærere. På denne måten deler både elever og lærere av sine erfaringer. Dette kalles sosiokulturell læring. Viktig å praktisere Den beste måten å opparbeide seg kunnskap om utseende og behandling av negl på, er å praktisere. Vi bruker mye tid på å observere og undersøke hveran- dre i klinikken. Da er det alltid noen i gruppa som har et eller annet problem med, eller smerte i neglene. Vi kan lære mye på den måten. I starten øver de på hverandre, og i voksenopplæringen har de fleste både sett, klippet og stelt negler på andre. For de som ikke har noe erfaring, er det en ganske bratt læringskurve. Vi starter med elevklinikk allerede på 3. samling. Det er flere grunner til det. Det ene er kravet til praksis med lærer til stede, der en stor del av timene er med pasient. Det andre er at vi mener det er avgjørende at elevene får prøve neglebehandlinger på ekte pasienter. «Learning by doing and reflection.» OPPLÆRING I FORHOLD TIL NEGLEN I denne artikkelen beskriver Ellen MargarethAndersen og Randi Sandlie Nyland, lærere og fagansvarlige ved den samlingsbaserte opplæringen av fotterapeuter ved OPK-Instituttet, hva de fokuserer på og lærer bort om negler i undervisningen. AV ELLEN MARGARETHANDERSEN OG RANDI SANDLIE NYLAND LÆRER OG FOTTERAPEUT: Randi Sandlie Nyland underviser ved den samlingsbaserte opplæringen ved OPK-Instituttet og har egen fotklinikk i Tranby. (Foto: privat) FAGANSVARLIG: Ellen Margareth Andersen er fagansvarlig ved den samlingsbaserte opplæringen ved OPK-Instituttet. Les mer om henne i en egen artikkel i bladet. (Foto:Anette Haugen) 18 | FOTTERAPEUTEN 1 – 2021

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy