Fotterapeuten nr. 1-2021

FOTTERAPEUTEN 1 – 2021 | 21 TEMASIDER: FRAMTIDAS FOTTERAPEUTER | TEMASID R: FOTTE APEUTER SOM HAR SATT SPOR TE ASIDER: NEGLE Skolen har eksterne leverandører som holder kurs i neglekorrigering med spange og Podofixbøylen, samt negleprotetikk med Unguisan og Nail Repair system. Grunnen til at vi bruker eksterne kursholdere er at det er positivt for elevene å lære av andre innimellom. De synes det er stas og gleder seg lang tid i forveien. Rekonstruere Det å rekonstruere en skadet negl synes elevene er gøy. De ser at det er estetisk og kan gjøre at noen som kvier seg for å gå i sandaler om sommeren ikke lenger gjør det. Behandlinger krever oppfølging da det ikke er bra å ha kunstneglen på i mer enn et par måneder. Dette har elevene erfart med alle sine sanser. Mikrobene trives godt under den kunstige neglen, så dette er ikke noe vi normalt legger på soppnegler. Nail repair system inneholder imidlertid soppdrepende midler, så det er flere alternativer. Hvert tilfelle må uansett vurderes, både med tanke på pasient og metode. Elevklinikk Vi har videre elevklinikk, der de får all den varierte praksisen de har behov for. De får både sett og behandlet de fleste negleforandringene i opplæringen sin. De trenger ikke praksis utenom lærestedet, da vi har et stort pasientgrunnlag der flesteparten har problemer med neglene. Det å bli gode i negle- og hudbehandlinger, gjør at eleven frigjør mer tid til analyser og undersøkelser. At elevene skal bli nysgjerrige på primærårsak og komme med et selvstendig forslag til behandling, er noe vi lærere har som mål. Vi kan ikke regne med at opplæ- ringen skal gjøre elevene utlært i neglebehandlinger. Når de starter opp sin egen praksis vil de fort se at hverdagen består i mye hud- og neglebehandlinger. Det er da tryggheten ved å ha sett, erfart og lært sammen gjør det lettere å bli en fotterapeut som inkluderer sko, bevegelse og gange. Kilder: • Andersen, E., Høydahl, H., Aukland, E., Halorsen, L., & Brunton, J. (2015). Fotterapi og ortopediteknikk, Helsefremmende arbeid. Drammen: Vett og Viten. • Günther, B. (2017). Noen betraktninger om negleproblemer – hvordan jeg tenker som kirurg. Stord. • Høydahl, H., Andersen, E., Aukland, E., & Brunton, J. (2015). Fotterapi og ortopediteknikk, Yrkesutøvelse. Drammen: Vett og Viten. • Utdanningsdirektoratet. (2006). Læreplan Fotterapi og ortopediteknikk Vg2. • Utdanningsdirektoratet. (2006). Læreplan Fotterapi Vg3. • Årnes, S., & Holmen, C. (2019). Veileder for journalstandard. Hentet fra Fotterapeutforbundet INFEKSJON: En nedgrodd negl med infeksjon. (Foto: Ellen M.Andersen) SOPPNEGL: Er bare én eller noen få negler forandret, er årsaken gjerne en lokal prosess som eksempelvis onychomycosis (neglesopp). (Foto: Frida Lindahl) NEDGRODD: En nedgrodd negl er som regel tykk, hard og smertefull. (Foto: KristinAndresen)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy