Fotterapeuten nr. 1-2021

| FAGKONGRESSEN 28 | FOTTERAPEUTEN 1 – 2021 NY UTDANNING E t frø ble sådd i den hollandske fotterapeuten Lars Fuits bevissthet, da han i 1994 var i gang med en videreutdanning i idrettsfotterapi i USA. Han hørte den gang på en inspirerende forelesning om barneføtter, men visste ikke da at han over 20 år senere skulle være med på å grunnlegge en utdanning i barneføtter i sitt eget hjemland. Det er imidlertid akkurat her han nå står i livet – og det aller første kullet er nylig begynt på den splitter nye utdanningen. – Min interesse for barneføtter tok ytterligere fart da jeg senere begynte å arbeide med barn på et helsesenter. Det har også vært helt naturlig å behandle barn ved klinikken min, som har spesiali- sert seg i idrettsskader i over 25 år. Alle barn dyrker sport i et eller annet omfang, om ikke andre steder, så på skolen. Så jeg har hele tiden vært i kontakt med barn på klinikken, sier Lars Fuit. Del av et barnefotteam De siste ti årene har Lars Fuit også vært en del av «Barnefots­ teamet Haaglanden», der de også har en fysioterapeut og en manuell terapeut, som begge jobber med barn. Lars Fuit forteller at de i fellesskap undersøker, diagnosti- serer og behandler barn. I noen situasjoner gjør de imidlertid kun undersøkelser og diagnostisering, før de sender barnet tilbake til den opprinnelige fotterapeuten som har henvist barnet til teamet. – Barnefotteamet har selv­ følgelig ikke tid til å undersøke alle nederlandske barn. Det synes jeg er synd, siden jeg synes at alle barn bør få en mulighet til å forebygge problemer som kan gi smerter senere i livet. Dette har jeg selv fokus på når jeg behand- ler voksne, der jeg kan se at de kunne ha hatt nytte av fotterapi som barn. Så spør jeg alltid om de har barn, som eventuelt kan ha arvet deres problemer og derfor nå kan ha nytte av forebygging, sier han. Springbrett En dag i 2018 beslutter han seg for å undersøke interessen for en utdanning i barneføtter. Han skriver derfor et innlegg i en facebookgruppe med cirka 1000 fotterapeuter. Dette viser seg å bli springbrettet til den nye utdan- ningen i barneføtter, som nylig har blitt en realitet. – De fleste nederlandske fotterapeuter behandler allerede barn, men ikke særlig mange og barna får den samme behandlin- gen som vi gir voksne. Men dette er ikke optimalt, og det skal den nye utdanningen i barneføtter gi dem ny kunnskap om, sier han. Tilknyttet et institutt Utdanningen til barnefotterapeu- ter består av fem moduler og tar 14 måneder. Modulene fokuserer på vekst i fosterstadiet, småbarn fra 0-10 år, barn over 10 år, sport og implementering i praksis. Utdanningen er privat og koster tilsvarende cirka 32 000 danske kroner. Den er tilknyttet et institutt, som tilhører Nederlands største fotterapeutvirksomhet med 150 klinikker. Lars Fuit er derfor ikke den eneste som er med på å planlegge utdanningens innhold. Det skjer sammen med utdanningsdirektøren fra virk- somheten og den tidligere skolelederen av den nederlandske KATALYSATOR FOR BARNEFOTTERAPEUTER Lars Fuit har skapt fundamentet til en helt ny, nederlandsk utdanning i barneføtter. AV TINA RØNHØJ, REDAKTØR FOR DANSKE FODTERAPEUTEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy