Fotterapeuten nr. 1-2021

FOTTERAPEUTEN 1 – 2021 | 37 TEMASIDER: FOTTERAPEUTER SOM HAR SATT SPOR | VEIEN INN I YRKET oss i samfunnet. Jeg har også alltid ment at vi vil tjene på å jobbe i team i stedet for å sitte på hver vår tue. Flere fotterapeuter som jobber sammen, kan utfylle hverandre. Det er stor verdi både i den pleiende delen og i terapidelen i yrket vårt, fastslår Ellen Margareth. Både utdanningen og det at man står sammen i et forbund tenker hun er viktig for å synes som yrkesgruppe i samfunnet. Dette må også de nye fotterapi­ elevene få kunnskap om. Hun tror de ville tjent på å få en bachelor innen yrket i framtiden, samtidig som det er viktig å sørge for at unge fatter interesse og får prøve seg i yrket. – Jeg har selv skrevet en prosjektoppgave om «Hvordan rekruttere til fotterapifaget». Der kom jeg med et forslag til hvordan rekruttere flere unge inn i yrket gjennom å gi dem litt innsikt i slikt som fot, hud, kropp og velvære alt på Vg1. Et annet felt er voksenopplæringen. Mange som vil bli fotterapeuter har helsefag fra før. Da burde det vært mulig å få litt støtte til utdanningen, selv om de har videregående opplæring fra før, påpeker den entusiastiske fotterapeuten og læreren, som brenner stort for faget. ENGASJERT: Dagen etter vårt besøk hadde elevene tverrfaglig eksamen. Denne dagen kom de for en liten peptalk og veiledning. De beskriver sin lærer som svært engasjert og entusiastisk. MYE KUNNSKAP: Ellen MargarethAndersen har gjennom et innholdsrikt og variert liv tilegnet seg mye kunnskap og erfaring om både føtter, sko og mange andre ting.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy