Fotterapeuten nr. 1-2022

F O T T E R A P E U T F O R B U N D E T LEDER Utvidede temasider SIDE 6-25 Hurra, vi er inne i vårt jubileumsår! Vårt kjære, store, lille forbund er 70 år i år. Det skal markeres ved flere anledninger, blant annet ved at vi lanserer egne jubileumssider på nettet på selve stiftelsesdagen, den 16. mars. Dere har sikkert også allerede sett at logoen på bladets forside er oppdatert i anledning jubileumsåret. Slik skal den være på alle de fire utgavene i 2022. Fotterapeuten nr. 2, som kommer i juni, blir et stort jubileums­ nummer. Kos dere med utgaven dere nå holder i hånden og gled dere til jubileumsnummeret som kommer i juni. De 70 årene er godt dokumentert i vårt arkiv og Fotterapeutforbundet har mye materiale og bilder vi i løpet av året vil legge ut på nettsiden vår. Vi etterlyser også bilder fra dere medlemmer. Sitter dere på bilder, avisutklipp eller annet som dere tenker kan være fint at flere får glede av å se, send det til oss. Nå har vi begynt å jobbe med Fagkongressen 2022 og tre foredrag er allerede på plass. Vi gjør i år som tidligere at vi ser på evalueringene fra fjorårets kongress, og prøver å få foredrag om temaer dere har tipset oss om. Hold av helgen 16.–18. september. Der vil selvfølgelig også jubileet vårt bli behørig markert. Vi har i denne utgaven en veldig hyggelig artikkel om tre generasjon­ er. Et forbilde av en familie, som i flere generasjoner har valgt å utdanne seg til fotterapeuter. Det er spennende å lese hva Kari Smith på 98 år har opplevd som fotterapeut. Hun utdannet seg i 1941 ved Den Franske Skole i Oslo. Temaet denne gangen er kommunikasjon. Vi kan så lett tenke at det å snakke sammen ikke er noen stor sak. Men kommunikasjon er jo så mangt. Jeg har lyst til å sitere Petter Gjersvik, som sier at «Legers evne til å forstå og gjøre seg forstått er like viktig som kunnskap og praktiske ferdigheter». Det samme kan vi fotterapeuter si. Vi kan være aldri så gode fagfolk, men klarer vi ikke å formidle til pasienten hvorfor og hva vi gjør, vil ikke pasienten ha mulighet til å gjøre endringer som kan forebygge framtidig ubehag og smerter. Kommunikasjon og samhandling er tema i fotterapeututdanningen og vi har intervjuet en flott lærer ved OPK-Instituttet, der de er svært opptatt av teamet. De har mye fint å formidle og det kommer tydelig fram i artikkelen at dette er noe det legges stor vekt på i undervisningen. Vi har i denne utgaven også et leserinnlegg fra en reflektert fotterapeutelev. Innlegget omfatter en problematikk som berører mange elever og som Fotterapeutfor­ bundet er svært opptatt av. Vi har en god dialog med skolene og lærergruppa og håper å kunne påvirke slik at situasjonen bedrer seg. Jeg ønsker dere alle en fin vår og god påske når den tid kommer! Inger M. Paulsen Forbundsleder 6 Hjelpende kommunikasjon 11 Tidligere artikler om kommunikasjon 12 Vær en autoritet 14 Likeverdige parter 16 Språket må tilpasses målgruppen 18 Evnen til å uttrykke seg 20 Motgiften mot hersketeknikker 24 Tverrfaglig kommunikasjon som metodikk

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy