Fotterapeuten nr. 1-2022

TEMASIDER: KOMMUNIKASJON | FOTTERAPEUTEN 1 – 2022 | 7 skal du veilede pasienten framfor å gi råd. Du må prøve å få pasienten med på å reflektere over egen helse, slik at han/hun føler å ha funnet svaret selv eller dere kommer fram til det sammen. Du må så et frø som pasienten kan la gro – og som vokser fram til en behandlingsplan pasienten selv ønsker å følge. – Så har vi de utfordrende ferdighetene. Her er det snakk om en flytsone. For at pasienten skal følge behandlingsplanen må programmet ikke være for vanskelig, men heller ikke for kjedelig. Dette er tillitsbasert. Har du skapt et godt tillitsforhold vil det være mye lettere å motivere. Det er jo det vi fottera­ peuter alltid jobber for, å motivere pasientene for å fremme og gjenopprette helse, påpeker Beate og legger til: – Når du mestrer kommunikasjonsferdighetene er du på vei til å utføre en god hjelpende kommunika­ sjon som må mestres for å klare å motivere pasien­ ten, slik at dere sammen kan nå behandlingsmålet. Omsorg og respekt Den hjelpende kommunikasjonen innebærer også at du i en behandlingssituasjon må se hele mennesket, ikke bare det som er under anklene. Viktige nøkkelord her er omsorg, respekt, toleranse og empati. Fotterapeuter er i en unik situasjon fordi de under behandling er i en én-til-én-situasjon med pasienten, der mange oppnår god kontakt. – I vår profesjon får du inn alle typer mennesker. Det er vår jobb å favne om et hvert menneske som NØKKELORD: VG2-elever med plakater med noen nøkkelord fra undervisningen. Lærer Beate DøvikenTjore Ludvigsen sitter i midten foran, uten plakat. (Foto: privat) «I hjelpende kommunikasjon inngår det fire sentrale punkter. Du skal fremme helse, forebygge sykdom, lin- dre lidelser og gjenopprette helse.»

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy