Fotterapeuten nr. 1-2022

| TEMASIDER: KOMMUNIKASJON 8 | FOTTERAPEUTEN 1 – 2022 kommer inn av døren med den respekt han eller hun fortjener, uansett bakgrunn, religion og etnisitet. Du får ikke hjulpet en pasient fullt ut før du ser helheten i mennesket. Du er nødt til å være et medmenneske, sier Beate. Samtidig er hun klar på at selv om det er en del pasienter som åpner slusene helt og tømmer seg for ting de har på hjertet, er det ikke alle temaer du som fotterapeut bør gå inn på og diskutere, slik som religion og politikk. Selv om du skal være et med­ menneske, må du samtidig være bevisst på hvor din egen kompetanse slutter og hvor andre fagfolk bør ta over. Yrkesstolthet Konflikthåndtering er et annet tema de er innom i faget. Det er viktig å unngå å komme i konflikt med en pasient, noe som kan skje. Andre typer konflikter som kan oppstå er i forhold til andre fotterapeuter eller annet helsepersonell. Derfor lærer de både om hvordan de kan forebygge konflikter og hvordan de kan løses om de først har oppstått. – Her understreker vi i undervisningen at fottera­ peuter ikke er konkurrenter, men kollegaer selv om mange sitter på hver sin tue og jobber hver for seg. Vi forklarer elevene at vi må framsnakke yrket og spille hverandre gode. På den måten viser vi at vi er trygge på oss selv og vår egen kompetanse. Sammer er vi sterke, fastslår Beate og legger til: – Det er viktig å lære elevene hva yrkesstolthet er. Det skal lyse av dem når studiet er fullført. Yrkesstolt­ heten må være gjennomgående, slik at andre ser på oss som helsepersonell. Her kommer også debatten om forskjellen på en fotterapeut og en fotpleier inn. Bevisstheten om at dette er to ulike yrker må dras inn allerede i undervisningssammenheng. Etiske problemstillinger Hvor viktig det er at man ikke sammenblander roller, er noe Beate forklarer elevene at de også må tenke på når de markedsfører seg selv. Ikke alle er like bevisste på det når de starter på studiet. Å markedsføre seg som autorisert fotterapeut én dag og slå opp at du farger bryn den neste, gjør at det blir vrient å bli tatt seriøst av annet helsepersonell, pasienter og andre. – Dette betyr likevel ikke at det alltid vil være feil å lakkere neglene til en pasient. Hvis du behandler en pasient som ikke har kunnet bruke sandaler på mange år på grunn av problematiske tånegler, og hun etter at neglene er friske og fine ønsker neglelakk for å føle seg bra, da driver du faktisk helsefremmende arbeid, påpeker læreren og utdyper: – Her er det igjen snakk om å se hele mennesket. Pasienten føler seg vel og tærne får luft og frihet en vakker sommerdag. Neglelakk er imidlertid ikke noe som skal markedsføres og det er heller ikke noe elevene lærer om i faget. Eksamensoppgaver Det er mange slike, etiske problemstillinger som dukker opp når de diskuterer i timene. Faget er et ØVE: Rollespill der elevene er døve eller blinde. Noen av bildene er tatt under strenge koronaregler så alle bruker maske. (Foto: privat). «Du får ikke hjulpet en pasient fullt ut før du ser helheten i mennesket. Du er nødt til å være et medmenneske.»

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy