Fotterapeuten nr. 1-2022
TEMASIDER: KOMMUNIKASJON | FOTTERAPEUTEN 1 – 2022 | 9 OPK-Instituttet OPK-Instituttet holder til på Krokstadelva utenfor Drammen. De tilbyr ulike studieretninger innenfor helsefag, der det aller meste er nettbasert. Fotterapistudiet er imidlertid en blanding av nettstudier og obligatoriske samlinger. Alle eksamener tas som privatist. Følgende fag inngår i studiet: • FOT2001 Helsefremmende arbeid • FOT2002 Kommunikasjon og samhandling • FOT2003 Yrkesutøvelse • FOT2004 Tverrfaglig eksamen • FOT3001 Helsefremmende arbeid • FOT3002 Kommunikasjon og samhandling • FOT3003 Yrkesutøvelse • FOT3004 Tverrfaglig eksamen typisk «pratefag», der de drøfter alle mulige situasjo ner som kan oppstå. – Når vi gjør det bruker vi ofte tidligere eksamens oppgaver, så får elevene samtidig trening i hvordan de kan se ut. Da er det også viktig å gå gjennom terminologien som brukes i oppgavene. Hva betyr det «å drøfte» eller «å gjøre rede for»? Det må forklares. Vi bruker mye tid på eksamensoppgaver, fastslår Beate. Her legger hun til at selv om elevene er dyktige, er det ikke alltid de gjør det så bra som de selv hadde forventet på eksamen. Oppgavene kan være vanske lige og selv om casene er greie og elevene i utgangs punktet vet svaret, skal alle oppgaver besvares på fire timer. Da kreves det at du har en god og produktiv dag «på jobben». Heldigvis opplever de hos dem en ganske lav strykprosent i faget, selv om elevene selv kan være misfornøyde med karakterene. Rollespill I undervisningen tar de også for seg lovverket de må følge, slik som «Lov om helsepersonell», tidligere kalt «Helsepersonelloven». Der trekker de spesielt fram paragraf 21, som handler om taushetsplikten og paragraf 4, om faglig forsvarlighet. (Hele loven finnes på lovdata.no. ) I tillegg henter de fram Fotterapeute nes egne etiske retningslinjer (se neste side), som de bruker aktivt i undervisningen. Med tanke på hvordan faget er lagt opp, så går de på VG2 gjennom alt det teoretiske. På VG3 fortsetter de med noe teori, samtidig som de trekker alt de har lært direkte inn i behandlingssituasjoner. Da får elevene blant annet prøve seg på rollespill, der de eksempelvis skal sette seg inn i hvordan en pasient som er blind eller døv opplever en behandlingssitua sjon – og hva pasientens utfordringer har å si for fotterapeutens rolle. Elevene lærer også å lage powerpointpresentasjo ner, ikke minst for å kunne lage presentasjoner for å fremme yrket, for eksempel ved å gi informasjon til fastleger eller annet helsepersonell. Som med alle andre fag og yrker er fotterapistu diet og fotterapiyrket i stadig endring. Lærerplanen og kompetansemålene er ikke lenger de samme som tidligere, derfor er det viktig å holde seg oppdatert og være åpen for forandringer, samtidig som man følger retningslinjene og vet hvor grensen skal settes. ANNERLEDES: Når pasienten ikke ser eller hører, må fotterapeuten finne egne måter å kommunisere på. Det øver elevene seg på gjennom rollespill. De øver også på andre arbeidssituasjoner de vil møte på. (Foto: privat)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy