Fotterapeuten nr. 2 - 2017
FOTTERAPEUTEN 2 – 2017 | 13 TEMASIDER: SKO, BEVEGELSE OG HELSE | Et stort skille kom på slutten av 1400-tallet, da man begynte å sy overlær på sålen. 1500- og 1600-tallet var perioden for skokunstens oppblomstring. Indianernes mokasiner og mongolene og inuittenes støvler har gitt inspirasjon i europeiske skomakerverksteder. I Midtøsten hadde man utviklet hæl for å holde ridestøvler i stigbøylen, og dette spredte seg raskts. Motebil- det krevde stadig høyere hæler, som etter hvert ble helt uegnete for ridning. Aristrokratiet ønsket dem derimot velkommen, herrene først, tett etterfulgt av damene. Etter sigende skal ære allikevel tildeles Catherina de Medici fra Firenze, som forfengelig trippet inn Paris, giftet seg inn i det franske hoffet i 1533 og fikk kvinner til å stolpre rundt på nye statussymboler til den franske revolusjonen bokstavelig talt tok dem ned på bakken. Masseproduksjon Samfunnet endret seg i takt med reformer. Mot slutten av 1800-tal- let satte oppfinnelsen av symaski- nen fart i skoproduksjonen, industrialiseringen førte folk fra landsbygda til byene, og kvinnene kjempet seg inn i offentligheten. Selv føttene ble frigjort og kom inn i mer bekvemme spasersko og sportssko. Krigen i Krim ga fart til den nye skoindustrien da soldatenes behov for støvler var stort. Det var USA som ledet an i fabrikkproduksjonen av sko, men den «gamle verden» med Tyskland og England i spissen fulgte raskt etter. Parallelt med masseproduksjon ble begrepet «La Haute Couture» født, og skodesignere gikk sammen om en interesseorganisasjon i Paris. Gummisåler på lerretsko represen- terte en ny tid, og i 1919 ble en klassiker født: Converse All Stars. Den vekker fortsatt store følelser. Ikke alle trendene varer så lenge, noen kommer stadig tilbake, mens herrenes snøresko har røtter helt tilbake til 1800-tal- let. I boken «Sko, en hyllest til pumps, sandaler, slippers med mer» kan vi lese følgende: De første spaserskoene, de opprinne- lige treskoene, indianernes mokasiner og enkle egyptiske sandaler er de eneste vi egentlig har bruk for når det gjelder skomote. Resten er skomakernes drømmer og oppfyllelsen av kvinners (og menns) fantasier. Når design bestemmes av funksjon, ikke mote, er de fornuftige skoene, som er passformens triumf over jåleriet, et resultat man hilser velkommen. Selv mer lekne og motepregede versjoner av fornuf- tige sko tjener fortsatt sitt opprin- nelige formål og gjør det mulig å vandre fritt og behagelig om- kring… Dette kan vi vel like! Illustrasjonsbilde:Shutterstock
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy