Fotterapeuten nr. 2 - 2018
16 | FOTTERAPEUTEN 2 – 2018 | KRONIKK TEMASIDER: PROFESJONALITET K unnskap gir trygghet. For å bli en profesjo- nell yrkesutøver er god fagkunnskap nødvendig. Samtidig er førsteinntrykket pasientene får når de kommer til klinikken et viktig element. De fleste av oss legger merke til om det er rent og ryddig når vi går inn til frisøren eller på legekontoret. En annen faktor er kommunikasjon en, den må også være ryddig og profesjonell. Alt dette lærer elevene som velger helsefag, deriblant fotterapi, på Jåttå videregående skole om. Det forteller Hege Christin Aalmo, som har vært lærer ved skolen siden den åpnet i 2007. Før det – helt fra 1991 – jobbet hun på Hinna videregående, der fotterapiutdanningen holdt til fram til Jåttå var ferdig og Hinna ble underlagt den nye hovedskolen. Hun tok selv sin fotterapiutdannelse i 1984 og drev deretter egen klinikk i Trondheim noen år før hun flyttet til Stavanger og begynte som lærer ved fotterapiutdanningen. Kommunikasjon Dette skoleåret underviser Hege Christin Aalmo i flere av program- og yrkesfagene på VG2. Hun forklarer at elvene både på 2. og 3. trinn har et eget fag som heter kommunikasjon og samhandling. Ganske mange timer i uka lærer de om hvor viktig kommunikasjonen med pasientene er – inkludert hva det er greit eller ikke greit å snakke om. – Jeg underviser ikke selv i det faget i år, men trekker likevel kommunikasjon og profesjonalitet inn i det aller meste av min egen undervisning. Det er helt naturlig å dra det inn i yrkesutøvelsen også. Etter at elevene har mottatt pasienter i skolens klinikk, tar jeg i ettertid opp om jeg synes de har vært for private eller sagt eller gjort andre ting som kan få dem til å fremstå uprofesjonelt, forklarer læreren. Hun understreker at de er en skole og selv om profesjonalitetsbegrepet trekkes inn fra dag én, har de likevel ikke så mange timer på å forklare elevene hva som er god yrkesskikk før de skal i aksjon. Derfor er det ikke så underlig om de i starten må rettledes litt ekstra. Selv er hun ganske streng og påpeker om negler bør klippes eller om noe annet virker upas- sende. Den profesjonelle hatten – I tillegg til at du må kunne faget, handler profesjo- nalitet både om hvordan du kommuniserer og hvordan du ser ut. Det handler om hygiene, arbeids- klær og arbeidssted. Du skal framstå og representere yrket ditt utad, der ikke minst førsteinntrykket er viktig. Jeg prøver å flette inn profesjonalitet tidlig, slik at elevene får det «under huden». Jeg bruker ofte uttrykket «å ta på seg den profesjonelle hatten», sier Hege Christin Aalmo. Hun trekker videre fram at profesjonalitetsbegre- pet er et stort begrep. Det inkluderer også alt fra hygieneprosedyrer, dekontaminering og desinfise- ring, til riktige holdninger, det å forholde seg til lover og forskrifter og selvfølgelig hvilken kunnskap og ferdigheter man har. – Igjen er det viktig å huske på at elevene hos oss er i en opplæringssituasjon. Det betyr at det ikke er På fotterapiutdanningen på Jåttå videregående skole i Stavanger legger de stor vekt på å lære elevene hva profesjonalitet i yrket betyr. De har et eget fag som heter kommunikasjon og samhandling, men profesjonalitet inngår strengt talt i alle program- og yrkesfagene. AV ANETTE HAUGEN KUNNSKAP GIR TRYGGHET UNDERVISER: Hege ChristinAalmo har vært lærer på fotterapiutdanningen først på Hinna, deretter på Jåttå i Stavanger siden 1991. Kommunikasjon og profesjonalitet hører med i veldig mange av fagene. (Foto: privat)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy