Fotterapeuten nr. 2 - 2019

36 | FOTTERAPEUTEN 2 – 2019 | UTDANNINGEN U tdanningen for fotterapeuter og hvordan faget skal videreutvikles har vært tema så lenge Fotterapeutforbundet har eksistert. Samtidig som det nå jobbes nasjonalt med å få til en bachelor i podiatri, jobber også den internasjonale organisasjonen FIP-IFP (International Federation of Podiatrist) med å få på plass en internasjonal standard for podiatrister. Internasjonalt er det allerede bestemt at en bachelorgrad skal ligge til grunn for den nye standarden, som skal gjøre det enklere for fottera­ peuter som ønsker å jobbe på tvers av landegrensene å få til dette. Lære mer Når det gjelder utdanningen her i Norge, er det per dags dato fotterapeutene og lektorene Håvard Høydahl og Terje Haugaa som arbeider med et helt nytt rammeverk og ser på de faglige mulighetene for en bachelor i podiatri. Etter hvert skal også andre instanser, som universitet og rådgivere som har kompetanse på andre områder, involveres. ARBEIDET MED EN BACHELOR I PODIATRI: EN TILLEGGS- UTDANNING I arbeidet som er igangsatt med å opprette en bachelor i podiatri, er tanken at dagens fotterapeututdannelse samtidig skal bestå som den er. En ny bachelor skal komme som et tillegg for de som er interessert i å lære mer om faget og tilegne seg en akade- misk grad. TEKST OG FOTO: ANETTE HAUGEN TILLEGG: Terje Haugaa (t.v.) og Håvard Høydahl jobber for å få i stand en helt ny bachelor i podiatri. Den er ment å komme i tillegg til utdanningen som allerede eksisterer.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy