Fotterapeuten nr. 2 - 2019
FOTTERAPEUTEN 2 – 2019 | 41 FRA FOTPLEIER TIL FOTTERAPEUT | D et er en fredag formid dag mot slutten av mars. Fotterapeuten har fått lov til å komme på besøk hos Fot & helseakade miet i Grensen i Oslo sentrum. Det er siste dag av den tredje ukesamlingen for de 12 første kullsdeltakerne på utdanningen Fotterapi med orotpediteknikk. Til nå har det vært mye teori, men de har også hatt litt praksis, der to og to utfører behandlinger på hverandre, mens de diskuterer seg i mellom og spør faglæreren om råd når de lurer på noe. Det er akkurat dette de holder på med når Fotterapeuten ankommer. Finne årsak Emelie jobber sammen med Iris Jensen-Holmenes, som fra før er utdannet og jobber som fotsone terapeut. Emelie sitter med fagbøker i fanget mens Iris behandler føttene hennes. Når de jobber sammen på denne måten skal Iris bruke latinske fagut trykk. Det er mye puggstoff, så om hun ikke husker alt riktig ennå, kan Emelie slå opp, slik at de begge får det inn. – Så langt synes jeg alt her er veldig lærerikt og interessant. Faget inneholder så mye og jeg har reflektert en del over de store forskjellene mellom de to yrkene. Som fotpleier kan jeg bare symptombehandle. Som fottera peut jobber du med å finne årsaker og behandler ut i fra det. «Hvorfor har pasienten for eksempel hard hud eller en feilstilling?», påpeker Emelie. Selv om arbeidsdagene i klinikken på Ski blir travle når hun må sette av én uke hver måned til samlinger med under visning – i tillegg til at hun må lese og løse oppgaver mellom samlingene – angrer hun ikke på at hun begynte på videreutdan ningen for å bli fotterapeut. – Dette er godt for egenutvik lingen – og vi har veldig flinke lærere i Vibeke Sanne og Ulrikke Jonassen. De får oss til å tenke etter hva vi egentlig driver med og hvordan vi skal gjøre ting. De sørger for at vi ikke bare velger den enkleste løsningen. Jeg skulle bare ønske at jeg hadde litt mer tid til å lese mellom samlingene, fastslår hun. Hygiene Emelie understreker flere ganger i løpet av samtalen vår at hun har stor respekt for den jobben fotterapeuter gjør. Hun gleder seg til hun selv er ferdig utdannet, for da blir jobben enda mer interes sant og variert – og hun vil kunne hjelpe pasientene på en helt annen måte. På spørsmål om det er noe spesielt hun har bemerket seg i løpet av undervisningen så langt, kommer det raskt et svar fra Iris Jensen-Holmenes, som fremdeles holder på med å behandle Emelies føtter: – Hygiene. Det er veldig strenge krav til hygiene. Kravene er mye høyere enn hva jeg er vant med. Jeg synes faget er fantastisk. Du jobber i mye større grad som en «fotdoktor», sier den erfarne fotsoneterapeuten, som tenker å kombinere de to yrkene når hun er ferdig. Emelie og Iris er enige om at de strenge hygienekravene helt klart har sammenheng med at du som fotterapeut blir autorisert helsepersonell. På bakgrunn av at de begge har annen utdannelse og yrkeserfaring i bunn, på linje med de fleste andre som går her, trekker de også fram hvor viktig det tverrfaglige samarbeidet mellom ulikt helsepersonell er. Motivert Faglæreren som underviser og veileder i dag mens deltakerne jobber i tospann, er Vibeke Sanne. Den andre læreren i faget heter Ulrikke Jonassen. Vibeke har selv jobbet som fotterapeut i 26 år og har mye erfaring å øse av. Lærer i faget har hun vært siden 2010 og hun var med på å starte opp nettopp denne utdanningen i 2014. Hun forteller: – Vi tar inn et nytt kull hver høst og vår. Siden utdanningen går over halvannet år, betyr det at vi underviser tre kull parallelt. De ukene vi har samlinger er det også lange dager. Vi starter klokka 09.00 og to dager i uka holder vi Om Fot & helse akademiet Ble startet opp i 2014 og er drevet av Per Lyngaas og Margun Hodne Lyngaas, som tidligere drev Bio Medicus Akademiet fra 1981 til 2014. Har tilbudt ulike studieretninger, men har nå gått tilbake til å være en mer helserelatert skole, med fotterapi, hudpleie og lymfedrenasje som hovedfokus. Om undervis ningsløpet Fotterapi med orotpediteknikk er en deltidsutdanning over tre semestre som følger offentlig læreplan for VG2 og VG3. Hovedpunktene er: • Identifisere, forebygge og behandle fotlidelser og skorelaterte problemer. • Om fotens oppbygging og funksjon. • Behandle ulike negl- og fotlidelser. • Ganganalyse og vurdering av fotens bevegelighet. • Fot- og neglestell. • Behandle fotproblemer ved hjelp av såler og andre hjelpemidler. • Behandle og forebygge fotlidelser relatert til sykdom- mer som diabetes og revma- tisme. Kilde: www.fotoghelseakademiet.no HYGIENE: Emelie og Iris bemerker begge at kravene til hygiene er strenge for en fotterapeut.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy