Fotterapeuten nr. 2-2020

FOTTERAPEUTEN 2 – 2020 | 45 FRA FOTPLEIER TIL FOTTERAPEUT | – Jeg visste jo ikke helt hva jeg skulle forvente og hva jeg gikk til, så dette med eksamen har vært litt nervøst. Jeg gleder meg uansett til å bli ferdig nå. Det skal bli deilig å få tilbake en normal hverdag som kun består av jobb og familie, uten studier ved siden av. Blant temaene de har vært innom i løpet av studiet, er delen om biomekanisk terapi noe av det som kanskje har overrasket Emelie mest. Alt dette var helt nytt for henne. Det samme gjelder også for mye av tankegangen innenfor fotterapi. Det er ikke vanskelig å se at fotterapi­ faget består av så mye mer enn det hun hadde kunnskap om som fotpleier. – Ellers har det også vært veldig spennende å se hvordan sko kan påvirke og er årsak til mange fotpro­ blemer. Det er veldig givende å kunne lage og tilpasse såler – og se at det faktisk hjelper, påpeker hun. HMS-vakt Dette tredje og siste semesteret har Emelie og hennes medelever fire dager med elevklinikk under hver samling, i tillegg til én dag med teori. Under teoridelen har de alt fra bedriftslære og opplæring i det å lage avlastning, til besøk fra forhandlere. En av ukedagene er elevklinikken viet biomekanisk terapi, mens det de andre dagene er mest fokus på den mer tradisjonelle delen av fotterapiyrket. De tar vanligvis imot pasienter til fire ulike «timer» i løpet av dagen. Eme­ lie er i dag satt opp på to ulike behandlingstimer med pasienter, i tillegg til at hun nå straks skal ha HMS-vakt. – Vi bytter på det. Grunnen til at vi har egen HMS- vakt er blant annet for å spare litt tid for pasientene. Da er det én av oss som fyller fotbad, finner fram instrumenter til de som utfører behandling, tar oss av dekontaminering, tømmer søppel etc. Da slipper de andre for eksempel å skifte hansker flere ganger i løpet av behandlingen, forklarer hun. Emelie er ikke skremt over at HMS-arbeidet tar så mye tid. Det er en del av jobben. Men det er fint å ha egen HMS-vakt her siden de er så mange. De har også vært innom dette med miljøbevissthet i undervisnin­ gen. De bruker jo mye engangsmateriale, noe det kanskje ikke er så mye å gjøre med av hygienemessige hensyn. Det er likevel greit å ha det i bakhodet. Tanker for framtiden Selv om Emelie nå gleder seg til å bli ferdig og få sin autorisasjon som fotterapeut, anbefaler hun absolutt andre å ta denne utdanningen. Hun har lært mye interessant, som hun vil ta med seg videre inn i sin nye arbeidsdag. Det er imidlertid viktig å være klar over at det er et komprimert løp, som krever sitt, ikke minst om du jobber fulltid ved siden. I tillegg til samlingene er det anbefalt å bruke sju timer per uke på skolearbeid, i tillegg til hospitering. – Planen min fremover er å fortsette å drive klinikken min i Ski, men å utvide tilbudet med fotterapi og alt det nye jeg har lært så snart jeg får autorisasjonen min. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe litt som ambulerende fotterapeut i tillegg. Det hadde vært givende og er en tanke jeg har nå, så får vi se hva det er mulig å få til, sier fotpleieren, som forhåpentlig snart kan titulere seg som fotterapeut. HMS-PRAT: Fotterapeut Ulrikke Jonassen (t.h.) er lærer ved Fot & helse­ akademiet. Her diskuterer hun HMS med Emelie Dybdahl. SÅLER: Emelie synes det er interessant å kunne tilpasse både såler og annen avlastning for pasientene.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy