Fotterapeuten nr. 3-2021

24 | FOTTERAPEUTEN 3 – 2021 K allositeter, torner, fissurer, keratoderma climacterium, dupuytrens kontrakturer og intraktable keratoser. For en trent fottera- peut er dette dagligdagse ord, men for en ny elev i fotterapifaget, er det lett å forveksle både ord, utslett og de ulike hudlidelsene de ser hos pasientene. Derfor er det viktig at teori følges opp med praksis og terping – igjen og igjen. En som vet mye om dette, er Thea Rønningen (44), som både er fotterapeut, adjunkt og apotektekniker. Etter først å ha tatt utdanning og jobbet som apotek- tekniker, ønsket hun en ny karrierevei, der hun litt tilfeldig etter råd fra en veileder, endte opp med fotterapi. Etter 16 år med egen fotklinikk i Sande- fjord, der hun ved siden av holdt mye kurs for det lokale Diabetesforbundet, måtte hun på ny omskolere seg på grunn av en betennelse i skulderen. Lærer Det endte med at Thea tok en treårig yrkesfaglærerut- | TEMASIDER: FØTTER OG HUD HVA ELEVENE LÆRER OM HUD Først teori, så praksis – deretter lager elevene sitt eget «leksikon». Hos Kompetansebyg- geren iVestfold får elevene utlevert en lang liste over hudlidelser demå kjenne til, delt opp i de somer skorelaterte og de somer patologiske. For å gjenkjenne alle kreves det mye øving. AVANETTE HAUGEN UNDERVISNING: Fotterapielevene ved Kompetansebyggeren iTønsberg følger interessert med. De har mye praksis i undervisningen. (Foto:Thea Rønningen)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy