Fotterapeuten nr. 3-2021

FOTTERAPEUTEN 3 – 2021 | 25 Ulike hudlidelser Hva lærergruppen har definert som hudlidelser/ tilstander elevene bør kjenne til: Skorelaterte hudlidelser: • Kallositeter (callositeter) • Torner – clavi • Fissurer (Fissurae dolorosa) • Oppbløtt hud – maserasjon • Betennelse i slimpose – bursitt • Andre hudskader som gnagsår, blemmer, rifter og skrubbsår Patologiske hudlidelser: • Allergi – allergy • Eksem – eczema • Psoriasis – psoriasis • Fotsopp – tinea pedis • Fotvorter – verrucae vulgares et planteres • Nedsatt svettesekresjon – hypohidrosis • Økt svettesekresjon – hyperhidrosis pedis • «Telemarksyken» (på folkemunne) – Keratoderma punctata palmares et plantares • Keratoderma climacterium • Intraktable keratoser • Fiskehud – Ichtyosis • Nupper i huden – Keratosis pilaris • Rosen • Svulster • Smertefulle arr – Ciatrix • Dupuytrens kontrakturer – fibromatosis plantaris TEMASIDER: FOTTERAPEUTER SOM HAR SATT SPOR | T MASIDER: FØTTER OG HUD danning – og siden 2011 har hun jobbet som faglærer ved fotterapiutdanningen til Kompetansebyggeren i Vestfold, som er lokalisert i Tønsberg. Det siste året har hun tatt en etterutdanning i «Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke» og har jobbet noe redusert, men nå fra høsten av er hun tilbake i full jobb igjen. Kompetansebyggeren er en fylkeskommunal skole, der de tar inn voksne elever som ennå ikke har brukt studieretten sin og der elevene går på skole på fulltid. Etter en lang kamp har Thea Rønningen og hennes kollega, Ellen Margareth Andersen, lykkes i å få utvidet fotterapiutdanningen ved skolen først fra halvannet til to år – og nylig til tre år. Det betyr at de kan gå mer i dybden og bruke mye mer tid til observering og praksis. Det første året, på Vg1, står Helse- og oppvekstfag på timeplanen. På Vg2 begynner de med fotterapi og ortopediteknikk, mens de det tredje året har fullt fokus på fotterapi – ved siden av fellesfag, som fordeles over Vg2 og Vg3. Hudlidelser – Vi begynner med opplæring for hva elevene må kunne både om hud og negler på Vg2. Først går vi gjennom det viktigste med anatomien. Videre fokuserer vi på at elevene må klare å gjenkjenne hvordan normal hud ser ut. Det er nødvendig om de skal klare å oppdage syk hud. Deretter går vi gjennom alle de ulike hudlidelsene elevene må kjenne til, forklarer Thea. Det er lærergruppen som har definert hvilke hudlidelser elevene må ha kunnskap om, fordelt på skorelaterte og patologiske hudlidelser (se egen ramme). – Vi viser først bilder og gjennomgår teorien. Deretter får de oppleve alt i praksis gjennom behand- ling av pasienter. Kommer det for eksempel inn en pasient med en bløt torn, får alle ta en titt. De tar gjerne bilder og så snakker vi sammen etter at klinikkdagen er over. Da gjennomgår vi det vi har sett, behandlingen som er gitt, hva vi sier til pasien- ten med mer. Teori og praksis går hånd i hånd. Det er viktig, understreker hun. EN GLAD GJENG: Fotterapielevene ved Kompetansebyggeren trives på skolen. (Foto:Thea Rønningen) Lager eget leksikon Elevene tar som sagt ofte bilder når de behandler en pasient. De tar ikke gjenkjennelig bilder av pasien- tene, det er ikke lov i forhold til personvernet, bare av føttene. Ved siden av må de lage et faktaark om

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy