Fotterapeuten nr. 3-2021
26 | FOTTERAPEUTEN 3 – 2021 | TEMASIDER: FØTTER OG HUD lidelsen, symptomer, årsak, behandling og hva man skal være forsiktig med hos ulike pasientgrupper. De inkluderer latinske og norske navn – og journaltegn. På denne måten lager de seg sitt eget lille leksikon over alle de ulike hudlidelsene, der de også kan fylle på med ny informasjon og utvide leksikonet senere når de får mer erfaring. Dette gir dem et godt grunnlag og et fint arbeidsverktøy å ta med videre når de er ferdig med utdannelsen, både i forhold til pasienter og eventuelt i kontakt med lege for videre henvisning. – Da får de sitt eget oppslagsverk. Faktaarkene må hele tiden leveres til kontaktlærer for karakterer og kommentarer. De må også oppdateres om nye behandlingsmetoder kommer til. Det er mye fokus både på journalføring og på hva som kan gjøres med tilstanden, hva som er en fotterapeuts kompetanse- område og at de ikke må gå ut over det, understreker Thea. Laget podcast Samtidig som repetisjon og praksis er essensielt for at kunnskapen skal sitte, er det også viktig å finne nye måter å gjøre undervisningen spennende på for elevene. Dette prøver de hele tiden på hos Kompetan- sebyggeren. – Vi har blant annet laget podkast om ulike lidelser. Da fikk elevene selv velge form og målgrup- pe. De kunne ta inn emner de hadde jobbet med og kanskje hadde spørsmål om. Blant annet er det mange som synes det er vanskelig med psoriasis, fordi du må være så forsiktig. I etterkant drøftet vi temaene. Dette var gøy og de lærte mye, fastslår læreren. For å få litt variasjon i hvem som underviser, trekker de også inn leverandører eller andre som er gode på sine felt. Det kan gjelde alt fra en som snakker om preparater og hva som passer til ulik hud, til klinikkutstyr og hva slags bor du skal bruke på ulike hudlidelser. Sko Et annet tema de snakker en del om gjennom hele utdanningen er sko, siden sko er årsak til en rekke hudlidelser. Da går de blant annet inn på smerte bildet og avlastninger. Her kommer elevene ofte selv med egne erfaringer og spørsmål. – Hver klasse har sin egen lukkede Facebook- gruppe. Der kan de diskutere caser og problematikk om det er noe de lurer på og om de trenger råd i forhold til hudlidelser eller andre ting. Disse grup- pene fungerer fint, fastslår Thea Rønningen. Kompetansebyggeren kan for øvrig ha inntil 14 elever per klasse, der alle er over 25 år siden de er en skole for voksne som ikke har benyttet seg av studieretten. For tiden er det nesten bare kvinner som tar faget, derfor oppfordrer fotterapilæreren flere menn til å søke. Lærebøker Dette er litteraturen de benytter hos Kompetanse- byggeren når de underviser om huden: Lærebøkene: «Helsefremmende arbeid», E.Andersen, E.Aukland, H.Høydahl, J.E.Brunton «Yrkesutøvelse», H.Høydahl, E.Andersen, L. Halvorsen, E.Aukland, J.E.Brunton, J.A.Hesby Det hender også de henter fram gamle lærebøker som: • «Fotterapeuten 2», Bitten Graasvoll, Terje Haugaa, Ove Thorsø, Kjell H.S.Jensen • De bruker også artikler fra Fotterapeuten, info fra foredrag eller kurs lærerne tar. • Ulike nettsteder tilhørende ulike pasientforbund, hudlegekontorer, NHI osv. LÆRERE: Thea Rønningen (t.v.) og Ellen M.Andersen deler på undervisningen. (Foto: privat) FISSURER: Hudsprekker med tørr hud og kallositeter er noe av det elevene får se under opplæringen. (Foto: Thea Rønningen) TORN: En stor torn skal behandles. (Foto Thea Rønningen) BESKJÆRING: En tidligere elev beskjærer kallosite- ter. (Foto:Thea Rønningen)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy