Fotterapeuten nr. 3-2024

42 | FOTTERAPEUTEN 3 – 2024 | FOTTERAPEUTER I VERDEN å gi råd om sko, fordi et problem vi ofte ser er at en velger sko til barna som er fine, men som ikke er hva de trenger, fortsetter Nayelly. Generelt anbefaler hun vide sko med runde former og ikke plastsko. – For hver og én undersøker jeg hvilke sko som passer best til barnet i forhold til karakteristikkene føttene deres har, og så gir jeg dem ulike alternativer når det gjelder pris og merker. De bør dessuten bruke sko tilpasset aktivitetene de gjør. Spiller de fotball, så bør de bruke fotballsko. Spiller de basketball, bør de bruke basketballsko og så videre, sier hun. Blant barna hun har som pasienter, ser hun stadig at de selv ber foreldrene ta dem med til fotterapeuten igjen. – Fordi de merker forskjellen når neglene eller skoene ikke gjør vondt. Så de viktigste promotørene for at barn skal komme til meg og passe på fothelsen sin, er barna selv. De anbefaler også venner å ta en tur til fotterapeut, påpeker hun. Varierende bakgrunn I Mexico finnes det heller ingen fotterapeuter med en spesialistutdanning i fotterapi for barn. – Vi er fotterapeuter med en generell utdanning. Men hver enkelt av oss kan ta kurs for å lære mer og holde oss oppdaterte innen ulike områder, deriblant fotterapi for barn, sier Nayelly. I likhet med i Paraguay, er det i Mexico fotterapiutdanninger på videregående nivå og fireårige universitetsutdanninger i fotterapi. Samtidig finnes det kortere utdanninger som den det meksikanske fotterapiinstituttet, Insituto Podológico Mexicano, tilbyr. – Vi har et basiskurs i fotterapi som varer i fire måneder. Her gir vi kun en grunnleggende innføring, men vi jobber med å utvide programmet fordi fotterapeutene trenger et vidt kunnskapsgrunnlag. De må kjenne godt til alle typer patologier som rammer føttene, enten det gjelder barn, voksne eller eldre, forteller Enrique Robledo, som er ortoped og lærer i fotterapi ved instituttet. Men hva en fotterapeut gjør i Mexico når det gjelder barn, kommer følgelig veldig an på hvilken utdanningsbakgrunn hun eller han har. – En som har universitetsbakgrunn vil utvikle innleggssåler og korrigere gange og andre patologier, mens en som har en kortere utdanning hovedsakelig fokuserer på neglenes helse. Men de bør alle ha kompetanse til å undersøke føttene og henvise videre til annet helsepersonell når det er behov for det, sier han. Klipper feil Flere latinamerikanske land har riktignok ikke universitets- utdanninger i fotterapi, og et av de som ikke har det er Costa Rica. – Fotterapi tilhører den videregående skolen, og dette påvirker hva vi som fotterapeuter kan gjøre og ikke gjøre, sier Vanessa Wejcman, fotterapeut ved MediPie i Costa Ricas hovedstad San José. – Vi kan for eksempel ikke utvikle innleggssåler til barn, men vi kan diagnostisere eventuelle strukturelle patologier og henvise dem til ortoped. Hva vi også gjør, UNDERSØKES: En 14-åring som er plattfot undersøkes på trykkplaten ved CIEP. (Foto: Clínica Integral de Especialidades Podológicas) MEXICO: Nayelly Manrique er fotterapeut i Ecatepec, ikke langt fra Mexico by. Her driver hun fotterapiklinikken Podología Clínica Bella Feet. (Foto: Podología Clínica Bella Feet)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy