Fotterapeuten nr. 4 - 2017
14 | FOTTERAPEUTEN 4 – 2017 | TEMASIDER: FRAMTIDAS FOTTERAPEUTER tanse, i tillegg til en autorisasjon som fotterapeut og minst to års praksis i faget. Den andre veien er å søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Da vektlegges følgende: Du må være 25 år eller eldre og ha gode kunnskaper i norsk/ engelsk, du må ha kunnskaper fra helse- og sosialfag- lig område og minst fem års relevant arbeidserfaring. Her understreket Steinsvåg at det å ha realkompetanse ikke er noen dårligere vei inn i studiet. Veien fremover Hvor går så veien fremover? Hva er det mulig å få til? Og hvor lang tid vil det ta? – Det aller første vi kanskje bør jobbe for er å få til flere fordypninger i form av bacheloremner og deretter en årsenhet for fotterapeuter, som totalt vil gi 60 studiepoeng. Blant emner på bachelornivå kan det være aktuelt å få til noe innenfor reumatiske lidelser og noe innenfor kvalitetsarbeid/kvalitetssikring av praksis, foreslo programkoordinatoren. Årsaken til at hun foreslo dette, selv om Fotterapeut- forbundet klart har sagt at de jobber for en hel bachelorutdanning, er at det er en mye kortere vei å gå. Flere fordypningsemner og en mulig årsenhet vil kunne realiseres mye raskere enn en full bachelor utdannelse, kanskje allerede i 2019. Samtidig trakk hun fram at lektor Terje Haugaa, som selv er fotterapeut i bunn, alt har gjort en kjempejobb med å lage en skisse for en mulig bachelor- grad. Praksis vil for øvrig også utgjøre en vesentlig del av en eventuell bachelor. Det er derfor ingen grunn til bekymring for at en fotterapeututdanning på bachel- orgradsnivå skal bli for teoretisk. Her sees det blant annet til Danmark og Nederland for å lære. Krav For å opprette en helt ny bachelor er det altså mye som må på plass. Det er en krevende sak både utdannings- og helsepolitisk. Først må studiet godkjennes av Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepar- tementet, det må trolig foreligge en rammeplan for studiet, høyskolen må søke om og få tildelt studieplas- ser – og i tillegg er det høye krav til kompetanse til fagmiljøet knyttet til studiet. I § 2-3 Krav til fagmiljø (tilsynsforskriften), står det blant annet at 50 prosent av årsverkene tilknyttet studietilbudet skal utgjøres av ansatte i hovedstilling ved institusjonen. Andre krav er at fagmiljøet skal drive aktiv forskning, faglig- og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid og at det skal delta aktivt i nasjonalt og internasjonalt samarbeid og nettverk relevant for studiet. Det kreves også at noen må ha doktorgrad i relevante fag. Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved HSN har mange ansatte med høy og relevant helsefaglig kompetanse. Utfordringen er imidlertid å ha høy nok akademisk kompetanse innen det fottera- peutiske fagområdet, som jo vil være kjernen i studiet. Anne Grethe S. Steinsvåg mente derfor at det var her man måtte begynne å jobbe. Det finnes per i dag noen få folk i egne rekker med lektorkompetanse, så det er mulig å bygge opp fagpersoner for å tilfreds- stille kravene, men det vil kreve en strategisk og langsiktig satsing. Rammeplaner Det er videre også strenge krav til hvordan rammepla- ner for et studie skal se ut, men her ser det ut til å være endringer på gang. Det har kommet mye kritikk på at rammeplanene er for firkantet og generelle, slik at det er planer for en relativt snarlig oppmyking av disse. Med utgangspunkt i dagens rammeplan for fellesinnholdet for beslektede fag, som ergoterapeut-, fysioterapeut-, radiograf-, sykepleier-, vernepleier-, sosionom- og barnevernspedagogutdanningene, har programkoordinatoren laget en skisse over hvordan den utdanningsspesifikke delen i en fremtidig bachelorutdannelse for fotterapeuter kan se ut. I tillegg til de 30 studiepoengene i fellesdelen legges de to videreutdanningene som alt eksisterer inn, samt ytterligere teoretisk og praktisk fordypning innen fotterapifaget (podiatri). Framtida Anne Grethe S. Steinsvåg har tro på at det er mulig å få til en god bachelorutdannelse for fremtidens fotterapeuter, det er bare et spørsmål om hvor lang tid det vil ta. Det er umulig å antyde en tidsramme, siden det må løftes både til departementene og høyskolens toppledelse. Om et nytt bachelorstudium vil gi noen krav til etterutdanning for de som alt har en autorisasjon, er vanskelig å spå. Det er opp til departementet. I og med at alt helsepersonell allerede har et krav til å holde seg faglig oppdatert, er det ikke sikkert det blir store endringer. «Det aller første vi kanskje bør jobbe for er å få til flere fordypninger i form av bacheloremner og deretter en årsenhet for fotterapeuter, som totalt vil gi 60 studiepoeng.»
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy