Fotterapeuten nr. 4 - 2017

34 | FOTTERAPEUTEN 4 – 2017 • Forvaltningsloven • Personopplysningsloven • Bokføringsloven • Smittevernloven • Pasientskadeloven • Lov om pasientrettigheter • Lov om psykisk helsevern • Lov om spesialisthelsetjenesten PS: du finner alle lovtekstene oppdatert på nettsiden lovdata.no. Helhetstenkning Selv var Kathrine F. Rosenberg ferdig utdannet fotterapeut i 2006. Blant det hun lærte mye om på skolen var terapi, hvordan finne årsaken til problem­ et, ta ganganalyse, bygge såle og å slipe og løfte så trykket ble riktigere. Hun lærte også noen nyttige fotøvelser og bittelitt om sko. Noe som imidlertid var helt fraværende på pensum, var biomekanisk terapi. Det var ikke utviklet og tilgjengelig på det tidspunk- tet hun tok sin utdanning. – Den helhetstenkningen vi oppnår gjennom bruk av verktøyet biomekanisk terapi, gjennom nye tester, øvelser, ny kunnskap om skoens påvirkning på foten og det gående mennesket, den lærte jeg ingenting om. Så nå må jeg gå på kurs for å lære meg dette, for det er helt klart en videreutvikling av deler av terapi­ delen i faget mitt, fastslo hun. Samtidig trakk hun fram at fagpersoner har funnet ut at det er 20 etiologiske intervensjonsfaktor­ er i en sko som kan feilbelaste, deformere eller påvirke gangen for den som tar på seg skoen. Disse faktorene det nå foreligger ny kunnskap om, fastslår at skoen kan utløse, opprettholde eller forverre en plage for pasienten. Dette må Kathrine vite mer om for å kunne anbefale gode sko til pasientene sine, som alle har individuelle utfordringer! Det er også dokumentert mange nye sammenhenger mellom uspesifikke plager i fot, ankel, legg, kne, hofte, rygg og nakke – og sko. Ny kunnskap viser at skoen, i langt større grad enn man trodde før, kan være selve årsaken til folks plager. Også dette er vesentlig kunnskap hun må lære mer om for å bli en bedre fotterapeut til glede og nytte for pasientene. Videre er etiologi et «nytt» utrykk, som Kathrine ikke lærte om på skolen. Men etiologi er det samme som årsakslære, altså kunnskapen om årsaken til plagene. Det å finne årsaken til problemet er en av de viktigste oppgavene for en fotterapeut. Denne kunnskapen er derfor helt sentral siden skoen er en etiologisk faktor i seg selv. Henvise videre Om det er mye nytt å lære og holde seg oppdatert på, er det heldigvis ikke alt du selv behøver å være spesia- list på. Du må imidlertid vite nok til å kunne henvise videre til rett fagperson, om det så er til en ortoped, en biomekanisk terapeut eller til et diabetesteam ved nærmeste sykehus. Kathrine uttrykte det slik: – Jeg blir skremt når noen fotterapeuter sier: «Jeg kan ikke noe særlig om diabetes jeg, så diabetespasient­ er sender jeg videre…» Vi skal alle kunne gjøre en screening av diabetespasienter, bruke monofilament, stemmegaffel, palpelere puls og gjøre en vurdering av hudens og fotens generelle tilstand – fordi vi er autoriserte fotterapeuter. Det ligger i kompetanse- målene. Alle skal kunne avdekke risikoføtter og sende dem videre, for vi skal alle utøve det vi er utdannet til. Kompetanseheving I de etiske retningslinjene for fotterapeuter på forbundets hjemmeside, står det i § 3 følgende: «Fotterapeuten skal holde faglige ferdigheter og kunnskaper ved like og sørge for oppdatering. Samfunnets stadige utvikling og forandring gjør at kravet til kompetanse stadig endres. Fotterapeuten plikter til enhver tid å holde seg faglig ajour. Fotterapeuten har et individuelt ansvar for å tilegne seg nye kunnskaper og følge utviklingen. Fotterapeuten bør motta og gi impulser til kolleger og informere om viktige fremskritt og endringer.» | FAGKONGRESSEN «Autorisasjonen i en tynn tråd» Kathrine Rosenberg nevnte helt til slutt i sitt innlegg på Fagkongressen at autorisasjonen til fotterapeutene kan henge i en «tynn tråd». Temaet har senere også vært ivrig diskutert på Foteterapeutforbundets facebook side. Sentralstyret ønsker derfor å presisere følgende: Fotterapeutforbundet sin bekymring rundt dette bygger på de lave søkertallene til fotterapiutdanningen i Norge. I tillegg har vi de siste årene hatt en reell tyngdeforskyvning fra offentlige skoler til private utdan- ningssteder, som ikke engang er underlagt offentlig tilsyn. I dag er det kun to offentlige videregående skoler som utdanner fotterapeuter, Jåttå og Rosenvilde. Ut fra dette er det lett å tenke at om utdanningen etter hvert avvikles på grunn av manglende søkere, så vil det heller ikke bli noen som søker autorisasjon. Forbundet arbeider hardt for at autorisasjonen skal ivaretas og følge med utdanningen opp til et bachelornivå når den tid kommer.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy