Fotterapeuten nr. 4 - 2017

6 | FOTTERAPEUTEN 4 – 2017 T ett samarbeid med andre faggrupper, bruk av mer datateknologi og mer biomekanisk terapi utført i praksis. Dette er noe av det lærerne ved Fontys trekker fram når de snakker om hvordan hverdagen for framtidas fotterapeuter vil se ut. For å tilrettelegge for dette, må man selvfølgelig starte med undervisningen, slik at studentene blir godt forberedt til yrkeslivet. For å høre mer om hvordan undervisningen foregår, hvordan utviklingen har vært siden skolen startet opp for 35 år siden og hva de tror om fram­ tiden, var Fotterapeuten så heldig å bli invitert til et besøk med omvisning på fakultetet der studentene utdannes. Vi fikk også delta da studentene, under vei- ledning, behandlet pasienter på skolens egen klinikk. Litt bakgrunn Fotterapistudiet ved Fontys University of Applied Science (anvendt vitenskap), som er skolens fulle navn, ble opprettet i 1982. Den gang var det et toårig studie. I 1987 ble det endret til tre år og i år 2000 ble studiet ytterligere utvidet til en fireårig bachelor­ utdannelse. Også i Nederland tar en bachelor ved et universitet normalt tre år, men ved studier som dette der det inngår mye praksis, er det ikke uvanlig med et fireårig løp. På avdelingen fotterapeutene er tilknyttet, Fontys Paramediske Høyskole (FHP), har de totalt fem ulike studieretninger. De andre er fysioterapi, logopedi, ortopedisk teknologi og «medisinsk bildebehandling og radioterapiteknikker». I og med at de har et eget studie på engelsk for fysioterapeuter, er det en god del norske studenter ved skolen. Fotterapistudiet er lagt opp slik at studentene har omtrent 25 prosent praksis fordelt utover alle semestrene. Det vil si, det siste halve året er de stort sett ute i praksis hele tiden og kun på skolen én dag i uken eller så, samtidig med at de ferdigstiller en prosjektoppgave. Det første året pleier skolen å ha i overkant av 50 fotterapistudenter. Det er normalt at rundt ti faller av, enten ved at de selv finner ut at dette ikke er noe for dem eller ved at lærerne evaluerer dem dit hen at studiet ikke passer. De har jevnlig evalueringer de må bestå for å kunne fortsette. De fleste som er med etter første året, fullfører. Det gjelder over 90 prosent. Samarbeid Da Fotterapeuten besøkte Fontys sist i september ble vi ønsket varmt velkommen av Katinka van Garderen, manager ved fakultetet, Karin Korf, foreleser og lærer i podiatri og Henk Brants, også han foreleser og lærer i podiatri, i tillegg med ansvar for «fokusprogram- met» helse og teknologi. De tre trakk tidlig fram at en av styrkene ved utdanningen her, er at det samarbeides mye på tvers av studiene. Hvert år er det lagt opp til flere kombina- sjonsklasser, der for eksempel fysioterapeut- og fotterapistudentene jobber sammen. Teoridelen har de hver for seg, selv om mye av det som gjelder | TEMASIDER: FRAMTIDAS FOTTERAPEUTER UTDANNER FRAMTIDAS FOTTERAPEUTER Ved Fontys universitet i Eindhoven i Nederland har de utdannet fotterapeuter siden 1982. Da de startet var utdannelsen toårig, nå er den på fire år. Studiet inkluderer mye praksis og samarbeid på tvers av studieprogram. Slikt samarbeid vil det bli enda mer av i framtida. TEKST OG FOTO: ANETTE HAUGEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy