Fotterapeuten nr. 4 - 2017
| TEMASIDER: FRAMTIDAS FOTTERAPEUTER kroppen er likt for alle. Hele poenget er nemlig at de skal lære og få forståelse for hverandres fag, slik at de også lærer å «snakke samme språk». – Dette er en av flere viktige endringer som har skjedd innenfor studiet de senere årene. Det henger sammen med et større fokus på biomekanisk terapi, der man ser på helheten, årsaker og sammenhenger. Et slikt samarbeid skjer også mer og mer i arbeids livet, der større klinikker med ulike helsearbeidere jobber sammen, påpeker Karin Korf. Videre trakk de fram hvordan teknologien også stadig endrer arbeidshverdagen både til fotterapeuter og annet helsepersonell. Nå kan de for eksempel bygge opp og printe ut det meste ved hjelp av tredimensjonale printere. Dette får også studentene innføring i på skolen. Progresjonen Som tidligere nevnt er det første året ved skolen et slags basisår, der elevene får kjenne på om dette er et studie som passer for dem. Da har de mye anatomi, fysiologi og lærer om ulike behandlingsmetoder. Biomekanisk terapi står også på pensum det første året. Det er viktig at basiskunnskapene er på plass for å kunne fortsette med spesialiseringen. Det andre og tredje året går de nærmere inn på diagnoser og det jobbes mye med samarbeids prosjekter. Det tredje året har de dessuten ulike fokusprogram studentene kan fordype seg i. Henk Brants har ansvar for ett av disse, kalt «helse og teknologi». De to andre er «interprofesjonelt sam arbeid» og «selvstyring/ledelse». Ved siden av dette er elevene hvert semester ute i praksis. Det første året observerer de, senere jobber de mer og mer selv, under veiledning. Det siste halvåret er nærmest et rent lærlingsemester. Da er de på skolen under én dag i uken, samtidig skriver de prosjektoppgave. De har for øvrig en egen pasientklinikk på skolen, der frivillige pasienter melder seg og studentene behandler under veiledning av en lærer. Henk Brants hadde ansvaret for en slik elevklinikk under vårt besøk. Pasientene virket svært tilfreds med tilbudet, og studentene var ivrige. Anouk Boosten (26), som studerer fotterapi på andre året, sa følgende: – Vi lærer mye her. Jeg synes det er bra med så mye praksis. Jeg har alt gjennomført et annet studie og er legeassistent, men startet på fotterapi fordi jeg ville lære mer og gjerne ha min egen klinikk. Siden VIRTUAL REALITY: Skolen anvender mye moderne teknikk for å visualisere.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy