Fotterapeuten nr. 4 - 2018

18 | FOTTERAPEUTEN 4 – 2018 | TEMASIDER: FRAMTIDAS FOTTERAPEUTER T ID : PASIENTEN I FOKUS 1. Tilby den første timen på morgenen eller første time etter lunsj Noen er engstelige for å gå til lege/tannlege. Ekstra ventetid på et venteværelse kan skape uro for dem selv og for andre pasienter. 2. Sett av god tid til konsultasjonen Mange vil ha behov for en utvidet time. Benytt takstkode 660 i Normaltariffen ved årlig helse­ kontroll hos fastlegen. 3. Snakk alltid direkte til den det gjelder Oppfordre pasienten til å svare selv før du spør ledsager om hjelp. Mange vil bruke tid på å forstå hva du sier og å fortelle om egne behov og symptomer. Ledsager kan hjelpe til i samtalen når pasienten ber om hjelp eller når du trenger hjelp. Finn ut om pasienten bruker alternative kommu­ nikasjonsformer eller hjelpemidler for å kommu­ nisere. 4. Benytt åpne spørsmål og still det samme spørsmålet på ulike måter for å kontrollere om spørsmålet er oppfattet riktig
 Gjenta gjerne hva vedkommende har fortalt deg og spør: «Har jeg oppfattet deg riktig?», «Var det dette du mente?» Det er ikke sikkert at pasienten forstår gangen i en konsultasjon og vil da heller ikke forstå hensikten med undersøkelsen eller spørsmå­ lene. Mange med utviklingshemning vil gjerne svare riktig. De kan komme til å svare det de tror du ønsker å høre, selv om de mener noe annet eller ikke har forstått spørsmålet. 5. Forklar hva du har tenkt å gjøre ved denne konsultasjonen – Først vil jeg at du forteller meg hvorfor du har kommet, – så ønsker jeg å undersøke deg,
 – deretter må jeg finne ut hva som kan feile deg,
 – jeg vil fortelle deg hva jeg gjør hele tiden. Noen kan være redde for utstyr og instrumenter som blir brukt ved undersøkelser. Forklar hvorfor du vil gjøre undersøkelsen og demonstrer hvordan du vil bruke utstyret på deg selv eller på ledsager, før du starter undersøkelsen. Gi beskjed hvis du tror at undersøkelsen kan gjøre vondt. Aldring og helse, Nasjonal kompetansetjeneste: Din neste pasient har utviklingshemning!
10 gode råd til helsepersonell på lege- og tannlegekontor – eller annet helsepersonell som yter tjenester til personer med utviklingshemning. Lykke til med din neste pasient! Utarbeidet i prosjektet Helsesjekk ved utviklingshemning, Utviklingshemning og aldring, Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse. Rådene bygger på en ide fraThe National Health Service, NHS (Storbritannia). Kontaktperson: stine. skorpen@aldringoghelse.no . PS: De ti rådene er hentet fra nettsidene til Aldring og helse, Nasjonal kompetansetjeneste. De er gjengitt med deres tillatelse. På nettsidene deres: aldringoghelse.no finnes også mange andre gode råd for møte både med eldre, demente og personer med utviklingshemming. Kilde: https://ah-web-prod.s3.amazonaws.com/documents/10_gode_rad_til_helsepersonell_pa_lege__og_ tannlegekontor.pdf Helsesjekk ved utviklingshemning

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy