Fotterapeuten nr. 4 - 2019

FOTTERAPEUTEN 4 – 2019 | 41 FRA FOTPLEIER TIL FOTTERAPEUT | ling for. Timebestilling skjer via skolens hjemmeside – i tillegg hører en del om behandlingstilbudet fra bekjente. Siden de kommer til elever under utdanning, er prisen en del rimeligere enn ved en vanlig klinikk. Samtidig må pasientene belage seg på at «en times» behandling tar halvannen til to timer. De behøver imidlertid ikke engste seg for at behandlingen ikke er god nok. Elevene rådfører seg med hverandre om de er i tvil og ikke minst er det lærere til stede, som alltid tar en siste sjekk for å påse at behandlingen er riktig utført før elevene avslutter. – Pasientene vet jo at vi ikke kan absolutt alt, men vi har allerede lært mye og utfører ikke ting vi ikke kan. Vi har dessuten fått beskjed om at vi skal vise ydmykhet og respekt for hva slags råd og veiledning de har fått fra fastlegen eller annet helsepersonell, selv om vi kanskje skulle ha litt andre oppfatninger om behandlingen, påpeker Emelie. Eksamensoppgaver Selv om det er mye praksis dette semesteret, skal de også ha tre teoretiske og en tverrfaglig praktisk eksamen i år. Det blir spennende. Etter første semester var det ingen eksamen, men både andre og tredje semester er det tre teorieksamener og én tverrfaglig eksamen. I år er den tverrfaglige eksame- nen i biomekanisk terapi, til våren i fotterapi. – For å øve til eksamen har vi fått utdelt en del tidligere eksamensoppgaver vi skal løse og levere inn til læreren for kommentarer. Det er spennende og nødvendig. Det er utrolig mange år siden jeg har levert noe skriftlig på den måten, sier Emelie. Det er lett å høre at hun nå er kommet mer inn i fotterapifaget, for faguttrykkene begynner å sitte godt. Hun forklarer videre at de også prøver ut en del ting på seg selv, noe hun synes er veldig lærerikt, for da får hun jo selv følt hvordan hjelpemidlene faktisk føles ut og hvordan de hjelper. Blant annet har hun selv begynt å bruke en aktiv såle med pilotte. – Jeg har en fremskjøvet fettvevspute som jeg har fått etter å ha brukt for myke sko i mange år. Jeg trodde skoene var bra for foten, men der tok jeg feil. Med andre ord har jeg allerede lært mye til nytte for egen helse også, konkluderer hun. SPENNENDE: Emelie synes det er spennende med pasientklinikk. Lurer hun på noe rådfører hun seg med de andre – eller spør læreren. LÆRERIKT: Å skrive pasientjournal er lærerikt. Da må du gå gjennom behandlingen og alt du har gjort på ny i hodet. RENGJØRING: Kravene til hygiene er strenge. Etter hver behandling rengjøres både stol og utstyr. Noen trenger bare stell av negler og kanskje torner med mer, andre har et større problem de trenger behandling for. Timebestilling skjer via skolens hjemmeside – i tillegg hører en del om behandlingstilbudet fra bekjente.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy