Fotterapeuten nr. 4-2021

| UTDANNINGEN 36 | FOTTERAPEUTEN 4 – 2021 F ør sommeren fikk Fotterapeuten en telefon fra kretsleder for Fotterapeutforbundet i Trønde- lag, Unni Bakke. Hun hadde blitt kontaktet av flere fotterapeutelever som slet med å bestå teoridelen av eksamen. Én hadde strøket på ulike teoretiske eksamener hele fem ganger, til tross for at hun besto den praktiske eksamen med glans ved første forsøk. Siden det var flere med tilsvarende historier, kunne det være relevant å se nærmere på hva dette skyldes? Er det slik at eksamen er for vanskelig? Er oppgavene for diffuse? Hvem lager eksamen og hvem er sensorer? Er det folk innen yrket med greie på fotterapi? Er det for lett å komme inn på faget? Eller kan det henge sammen med at skolesystemet er endret og at mange som vil bli fotterapeut er godt voksne og ikke helt forstår dagens eksamensoppgaver? Det er for øvrig ikke bare Unni Bakke som har blitt kontaktet av fortvilte elever som har strøket. Det har blant annet også leder og organisasjonssekretær i Fotterapeutforbundet blitt flere ganger. Ved et utdanningssted strøk 14 av 14 elever på en teoretisk eksamen. Sentralstyret er bekymret for utviklingen, derfor meldte de dette inn som sak under lærergruppas møte i forkant av fagkongressen i september. Der ble lærergruppa oppfordret til å jobbe med denne problematikken. Også under kretsledersamlingen fredag formiddag før fagkongressen, var den høye strykprosenten tema under en lengre sekvens. Kjempeinteressant En av årets fotterapieever som strøk på én teoretisk eksamen i vår, er Gunhild Lervik (30), elev ved voksenopplæringen ved Steinkjer videregående skole. Hun er fra tidligere utdannet helsefagarbeider og har jobbet ti år i Steinkjer kommune. Siden hun alt har det første året med grunnleggende helsefag, startet hun rett på fotterapi og ortopediteknikk på vgs2 høsten 2020. – Jeg er fra samme sted som Unni Bakke. Etter å ha gått til behandling hos henne i flere år, var det hun som mente jeg var egnet for yrket og anbefalte meg å bli fotterapeut. Jeg synes studiet er kjempeinteressant og er greit fornøyd med undervisningen, selv om det ble noen utfordringer det første skoleåret, ikke minst relatert til korona, sier fotterapieleven. Gunhild forklarer at faget krever mye egenstude- ring og oppgaveskriving, men siden hun visste at HØY STRYKPROSENT PÅ TEORIEN Selv med gode karakterer på praktiske eksamener, sliter mange privatister i fotterapi med å bestå teorien. Dermed får de ikke sin autorisasjon som fotterapeut. Hva skyldes dette? Er det elevene som misforstår, er eksamen for vanskelig eller irrelevant – og hvem er sensorene? AVANETTE HAUGEN HØY STRYKPROSENT: Hva er årsaken til den høye strykprosenten i faget fotterapi? (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com) «Jeg var misfornøyd da jeg fikk tre, men har forstått at jeg kanskje bør være fornøyd, siden strykprosenten er så høy.»

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy