Fotterapeuten nr. 4-2021

FOTTERAPEUTEN 4 – 2021 | 41 UTDANNINGEN | samtaler med hver kandidat, individuell oppfølgning og motivasjon. Vi underviser i et praktisk fag, men det teoretiske må ligge i bunnen for all utførelse, så vi må hjelpe dem gjennom dette. Nå går hverdagen kanskje tilbake til normalen før 12. mars 2020. Det håper vi vil hjelpe. Ansvar for egen læring er likevel sentralt, uansett innsats fra skole, lærere og meddeltakere. Tanker rundt høy strykprosent og opplæring ved private utdanningsinstitusjoner En eksamensoppgave for en privatist er ikke det samme som på ordinære skoler. På videregående skole har alle elevstatus, på privatskoler har de privatist­ status. Privatister skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i vg2 og vg3. De skal ha tre skriftlige eksamener, på hver fire timer, i tre fag i vg2 og tre fag i vg3. Eksamen distribueres fra en eksamensnemd for privatister. Det er litt varierende hvor dette ligger i landet. De har ansvar for å finne kvalifiserte yrkes­ utøvere, helst pedagoger, til å lage de teoretiske oppgavene. De praktiske eksamenene blir laget der eksamen holdes. Teorioppgavene blir sendt inn til språkvasking og gjennomsyn i eksamensnemda. Deretter blir de vurdert av andre pedagoger/fagfolk som ser om oppgave­ teksten samsvarer med mål fra lærerplanen. Eksamensoppgavene sensureres av to pedagoger innen faget. Det er vanskelig for nemda å få tak i fagpersoner, derfor brukes det også fagpersoner som ikke jobber som fotterapi-/ortopediteknikklærere. Privatister går et meget kort løp. Dette krever god studieteknikk. Det som ofte preger oppgavetekstene til eksamen, er mangel på dette. Faget fotterapi er et vurderingsfag og har behov for modning over den tiden løpet opprinnelig er ment som. Tilbakemeldinger til oss, er at de også har mye av den praktiske opplæringen ute i klinikk hos fotterapeuter, ikke inne på skolen med kvalifisert lærer. Dette vil gi store ulikheter i utdanningen. Enkelte privatskoler ansetter fjorårets privatister som lærere. De er da uten erfaring fra arbeid og har liten kontakt med arbeidsmiljø og forbund. Det er ikke uvanlig at lærerne på privatskoler ikke har pedagogikk. Mange skoler deltar ikke, eller deltar mangelfullt i samarbeid med lærergruppa. Det vil kunne gi store forskjeller i tolkning av lærerplanen. Det er viktig med gode holdninger til fagopplæringen av den enkelte lærer som skal videreformidle faget. Svar på noen spørsmål fra Fotterapeuten Hvem lager eksamensoppgavene? – Her har det vært ulik praksis gjennom årene. Det har vært lærere innen fotterapi, fotterapi-/ortopedi­ teknikkfaget, innen helse -og oppvekstfag og også tidligere lærere i fotterapifaget. Hvem er sensorer? – De som produserer eksamensoppgaver blir ofte spurt om være medsensor eller sensor. Det kan også være andre som blir spurt, som for eksempel de som arbeider som faglærere innen helse- og oppvekstfag. Har dere som lærere noen påvirkning på utformingen av eksamensoppgaver? – Utforming og utarbeidelse av eksamensoppgaver har vært diskutert i lærergruppen gjennom flere år. Det er viktig at de holder seg innen kompetansemålene til vg2 og vg3, hvor det utarbeides tre ulike oppgaver per år. Det er enkelte lærere som kurses innen «hvordan lage eksamensoppgaver». Har privatister de samme eksamenene som øvrige elever? – Nei, det står svært tydelig definert i læreplanen. De er privatister og ikke elever (elevstatus). Hva tenker dere er hovedårsaken til problemet? – Viser til innlegget ovenfor. Det skyldes muligens også flere forhold: Skriftlig eksamen: Privatistene svarer ikke på det oppgaveteksten etterspør, de fyller på med stoff som overhodet ikke er relevant eller mangler noe av forståelsen for fagstoffet. Det kan også være mye avskrift og reprodusering, ofte direkte fra lærebøker, noe som ikke belønnes eller viser manglende kompetanse. Praktisk eksamen: Noen har fått lite eller ingen veiledning underveis i skoleåret og fått mye opplæring utenom skole. De mangler da opplæring i deler av kompetansemålene. Noen ideer om hva som kan gjøres? – Viser til innlegget overfor. Privatiser må få bedre veiledning underveis i utdanningsløpet og det bør vurderes om tiden på utdanningsløpet er tilstrekkelig for å lære seg et praktisk modningsfag. Spørsmålet er hvordan man kan kvalitetssikre utdanningsinstitusjoner som drives privat. Noe slikt finnes ikke i dag. Det er videre viktig å ansette lærere med pedagogisk utdannelse, som er oppdatert innen fagene. Lærergruppen i Fotterapeutforbundet Lærergruppen består av lærere som underviser i fotterapi ved landets utdanningssteder. Gruppen har til hensikt å fremme læring og samarbeid ved blant annet å finne gode samarbeidsformer om innhold i læreplan, og høyne og utjevne forskjeller i utdanningsnivå på landsbasis. (Se mer på forbundets nettsider.)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy