Fotterapeuten nr. 4-2021
FOTTERAPEUTEN 4 – 2021 | 43 MILJØ OG BÆREKRAFT | også bli mye emballasje når alle esker er firkantete. – Ett av rådene Thorsen Biovital ga da jeg inter- vjuet dem, var å bestille større kvanta, slik at det blir mindre emballasje. De rådet også til å bestille lokalt, slik at det blir mindre transport. Kildesortering er dessuten noe vi kan gjøre i alle ledd, påpeker Thea Rønningen. Hun prøvde videre å undersøke hva som er mest miljøvennlig av engangshåndklær eller bomullshånd- klær som vaskes på 85 grader, noe som igjen krever mye energi. Rent miljømessig fant hun ikke helt ut hva som lønte seg. Det kommer dessuten an på hvor langt ned i leddene du skal dykke. Skal du også ta med bomullsplukkerne på åkeren? Rent økonomisk fant hun imidlertid ut at det er mest gunstig å bruke bomullshåndklær du vasker. Bedre vedlikehold Noe annet mange kanskje ikke tenker så mye over, er at ved å utføre bedre vedlikehold og reparasjoner av maskiner du bruker i jobben, kan du spare miljøet ved å gi disse lengre levetid og vente med å kjøpe nytt. – Hos Salongutstyr fortalte de at de brukte en del tid på å demontere maskiner for å bruke komponentene på nytt og selge dem til en hyggelig pris. De fortalte dessuten at de fikk en del telefoner fra menn som ringte på vegne av sine koner når det gjaldt demontering og reparasjoner av maskiner, forteller Thea Rønningen. På bakgrunn av denne informasjonen har hun selv tatt inn i fotterapiutdanningen hos Kompetansebyg- geren at elevene nå sitter og demonterer og reparerer maskiner de bruker. Hun kan ikke se noen grunn til at kvinnene ikke skal klare å skru litt selv, uten hjelp fra mannfolk. Det står dessuten nå i den nye læreplanen «at man skal vurdere hvordan gjenbruk og reparasjon av maskiner kan inngå i yrkesutøvelsen» og at de «skal lære å gjenbruke og reparere maskiner» , slik at lærerne framover bør inkludere dette i undervisningen. Mer bevisst Etter at Thea Rønningen begynte på studien «Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke» har hun gjennomført flere prosjekter med egne elever for å gjøre dem mer miljøbevisste. Det ser hun har hatt virkning, ikke bare jobbrelatert, men flere har også blitt mye mer miljøbevisst privat og blant annet begynt å kjøpe/selge brukte ting på finn.no. – Selv om vi er pålagt å bruke mye engangsmateriell, må vi alle ta vår del av det å vise miljøhensyn og bærekraft. Om flere er bestemte og stiller krav om alternativer, kan det også være at priser på nedbrytbare hansker og annet etter hver blir mer akseptabelt. For selv om alle ønsker å være miljøbevisste, er spørsmålet samtidig til hvilken pris, påpeker hun. Bærekraftig utvikling «Bærekraftig utvikling» inngår i læreplanfornyelsen som ett av tre tverrfaglige temaer i fremtidens skole som skal bidra til at dagens barn og unge, i tråd med FNs bærekraftmål 4.7 kan «tilegne seg den kompetansen som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling». Gjennom undervisningen skal elevene utvikle den kompetansen som kreves for å handle miljøbe- visst og etisk, samtidig som de skal ha forståelse for at individuelle handlinger har betydning (overordnet del av læreplanen). I de nye læreplanene for vg2 fotterapi og ortopediteknikk, handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å redusere bruk av engangsmateriale til et minimum ut fra etiske og miljømessige hensyn. Videre handler det om å velge utstyr, materiale, komponenter som sikrer trygge hjelpemidler og behandlinger og som reduserer produksjonskostnadene (utdannings direktoratet, høringsutkast, 2019). VASKE HÅNDKLÆR: Thea Rønningen prøvde å undersøke hva som er mest miljøvennlig av engangshåndklær eller bomullshåndklær som vaskes på 85 grader. (Foto: Colourbox.com) «Vi må nok bare godta at det blir en del å kaste i vårt yrke, samtidig er det mye hver enkelt kan gjøre.»
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy