| FAGKONGRESSEN 10 | FOTTERAPEUTEN 4 – 2024 fotterapeuter med diabeteskompetanse), FMS (Fotterapeuter med interesse for muskel- og skjelettlidelser), NIFS (Norsk interessefaggruppe for sårheling) og PEF (Psoriasis- og eksemforbundet), var representert like utenfor foredragssalen. I tillegg hadde både Fotterapeutforbundet selv og Lærergruppen stands inne i salen. Årsaken til at Lærergruppen hadde fått en så strategisk plassering, skyldtes ikke minst et håp om å rekruttere flere fotterapeuter til å bli lærere innen faget, noe det er stort behov for. En av dem som tidlig stoppet for å slå av en prat på lærernes stand, var Hege Torper-Karlsen fra Oslo/ Akershus krets. Hun holder på med år to av tre på lærerutdanningen ved OsloMet på Kjeller for å bli yrkeslærer. Vil kombinere – Utdanningen jeg tar er en samlingsbasert bachelorutdanning over tre år. Jeg har lyst til å bli lærer etter å ha vært fotterapeut i 27 år og ser fram til å lære bort kunnskap om faget. Håpet er å kunne kombinere lærervirksomhet med å drive min egen klinikk. Jeg vil absolutt anbefale andre å starte på studiet, sier hun. De to som sto på «lærerstanden» var Anita Holstad Joa og Hege Christin Aalmo, som begge jobber som lærere på det offentlige skolen Jåttå i Stavanger. Anita Holstad Joa har jobbet som lærer siden 2008, men hadde et opphold da hun ble tvunget til å ta lærerutdanning for å fortsette. Hun har tatt samme utdanning som Hege Torper-Karlsen nå holder på med. Hege Christin Aalmo derimot har tatt en såkalt PPU, praktisk pedagogisk utdanning over to år. Den tok hun for tretti år siden. Både Hege Christin Aalmo og Anita Holstad Joa anbefaler sterkt å bli lærer i faget. Mer om de ulike mulighetene ser du i rammen til høyre. Tre veier du kan gå for å bli lærer Alle krever yrkesfaglig bakgrunn: Yrkesfaglærerutdanningen (YFL): • Tre år på heltid, samlingsbasert. • Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller oppfylle kravene til realkompetanse. I disse kravene må du ha dokumentert minst fem års fulltids relevant yrkespraksis. Alder over 25 år. • Andre krav: Relevant fag, svennebrev/offentlig godkjent sertifisering. Minimum to års relevant praksis i faget etter endt utdanning. Praktisk pedagogisk utdanning (PPU): • Ett år fulltid eller to år deltid, samlingsbasert. • For deg som allerede har en yrkesfaglig utdannelse og studiekompetanse i bunn. Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y): • Heltid ett år eller deltid to år. • Samling og/eller nettbasert studie. • Relevant profesjonsrettet bachelorutdanning og minimum to år med relevant yrkespraksis. • Fag/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse og to år relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående skoles nivå og minimum fire års yrkesrelevant praksis. Kretsledersamling Som vanlig var det også i år kretsledersamling i forkant av årets fagkongress, der styret innledet med å fortelle om hva de har jobbet med den siste tiden. Blant hovedsakene var programmet på fagkongressen, fotoutstillingen med amputerte, nordisk styretreff, et webinar og en brosjyre om fothelse for personer med psoriasis og eksem, et eksamensrettet kurs for elevmedlemmer og info til fotterapeuter som vil bli lærere. Deretter var det tid for innmeldte saker fra kretsene, der alt fra økonomi, valg av sted for fremtidige fagkongresser, kurs og medlemsfordeler var tema. Siden det bare var satt av to timer til kretsledersamlingen denne gang, ble det et intensivt møte. Styret åpnet imidlertid for å holde et teamsmøte senere, for eventuelt å gå litt mer i dybden i enkelte av sakene. Det ble videre informert om prosjekt risikofot, der det for øyeblikket var fastsatt tre kvelder for prosjektet: 24. september i Kristiansand, 16. oktober i Sandefjord og 17. oktober i Stavanger. De øvrige to datoene blir i 2025. (Les litt mer om dette i IFIDspalten på side 26.) REKRUTTERING: Lærergruppen hadde stand for å rekruttere nye lærere i faget. Fra venstre: Anita Holstad Joa, Hege Christin Aalmo og Hege Torper-Karlsen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy